Johannes fra Light Bureau - part of AFRY.

AFRY stormer frem i ny imagemåling blandt ingeniører

Det stærke og vigtige employer brand

Aldrig før har AFRY været så attraktiv en arbejdsgiver for erfarne ingeniører i Danmark. Det viser en dugfrisk national imagemåling, hvor AFRY har taget et stort spring frem i kategorien ”Ideal Employer”. Men det er ikke i den eneste kategori, hvor ingeniørkoncernen gør sig positivt bemærket.

Virksomheders employer brand er blevet et nøglebegreb i en tid, hvor kampen om talenterne i ingeniørbranchen er hård. Ingeniørforeningen i Danmark (IDA) henviser til, at der i 2030 vil mangle 13.000 uddannede kandidater inden for områderne ingeniør, teknik og it, de såkaldte STEM-fag.

Med andre ord skal ingeniørvirksomhederne gøre sig endnu mere umage for at tiltrække og ikke mindst tilknytte medarbejderne til virksomheden; Employer brandet er blevet en stærk konkurrenceparameter.

Fortsat på vej

I en ny imagemåling foretaget af Universum cementerer AFRY sin position som en fremadstormende, attraktiv arbejdsgiver blandt ingeniører i Danmark. I kategorien ”Ideal Employer Ranking” er AFRY således sprunget 22 pladser frem fra en plads 104 i 2021 til en plads 82 i 2022.

”Vi er enormt stolte over det kvantespring, vi har taget i år i forskellige analyser. De viser, at AFRY’s navn, kvaliteten af vores arbejde og vores ry som en god arbejdsplads er på vej til at blive slået godt og grundigt fast blandt ingeniører i Danmark. Både blandt studerende og erfarne ingeniører rangerer vi rigtig godt. Flere kender vores navn, og flere ser os som den ideelle arbejdsgiver, det gør mig oprigtig glad. Men vi medgiver, at vi fortsat er på en rejse fra det gamle brand ÅF til det nye AFRY,” siger Country Manager for AFRY i Danmark, Paul Lange, med henvisning til ingeniørkoncernens navneskifte, der skete globalt i 2019.

Højdepunkter fra den nye imagemåling, hvor 1.650 respondenter har vurderet flere end 100 danske virksomheder inden for ingeniør- og naturvidenskabelige fag:

• I kategorien ”Awareness” er andelen af erfarne ingeniører, der kender AFRY, steget fra 28 % til 39 % fra 2021 til 2022.
  • I kategorien ”Considered Ranking”, der lister virksomheder, som erfarne ingeniører kunne overveje at søge job hos, er AFRY rykket fra en plads 113 til en plads 94 fra 2021 til 2022.
  • I kategorien ”Ideal Employer Ranking” er AFRY gået fra en plads 104 til en plads 82 fra 2021 til 2022.
  • I kategorien ”Potential Applicants’ Ranking”, hvor respondenterne vurderer, hvilke virksomheder de potentielt ville sende en ansøgning til, er AFRY sprunget fra en plads 88 til en plads 71 fra 2021 til 2022.

”Et imponerende spring”

AFRY’s udvikling er også blevet bemærket hos Jesper Dansholm, der er Advisor & Managing Director Universum Denmark.

”AFRY tager et imponerende spring op ad 2022-listen baseret på erfarne ingeniører og naturvidenskabelige respondenter,” udtaler han.

I juni 2022 kunne AFRY desuden dokumentere en lignende udvikling i fagbladet Ingeniørens Profilanalyse, der måler ingeniørvirksomheders image blandt både studerende og uddannede ingeniører. Her tog AFRY et hop på 23 pladser frem på listen fra en 89. til en 66. plads og var dermed den rådgivervirksomhed, der tog det største spring frem på listen i 2022.

Vil du vide mere?

Paul Lange - Country Manager, Denmark

Paul Lange

Country Manager, Denmark

Kontakt Paul Lange

Udfyld formularen, hvis du har en forespørgsel vedrørende salg. For andre forespørgsler kan du besøge vores kontorer- og kontaktsider.
Joan Windfeldt - Senior Communications Advisor, Press Officer (Denmark)

Joan Windfeldt

Senior Communications Advisor, Press Officer (Denmark)