Abdulrhman Mouhish

Via Jobbsprånget till AFRY

Hur tar du dig in på arbetsmarknaden och hittar ett yrke som passar just din kompetens när du kommer till ett nytt land? Genom Jobbsprånget fick VVS-ingenjören Abdulrhman Mouhish snabbt kontakt med AFRYs Diversity coacher och därigenom en praktikplats på företaget. Idag arbetar han som VVS-konstruktör på AFRY och är på väg mot nya möjligheter och utmaningar inom företaget.

2016 kom Abdulrhman Mouhish till Harmånger i Sverige från Syrien. Med en akademisk examen som VVS-ingenjör i bagaget, var målet att hitta ett jobb inom yrket och att etablera sig i Sverige. Men att hitta rätt information och rätt person att prata med var inte helt lätt, speciellt inte i en liten by som Harmånger.

- Jag började kontakta många olika organisationer och företag, Jobbsprånget var ett av dem. Fördelen med just Jobbsprånget är att de hjälper nyanlända akademiker in på den svenska arbetsmarknaden, berättar Abdulrhman.

Genom en ansökan till Jobbsprånget fick Abdulrhman snabbt kontakt med Amir Nazari, Diversity coach på AFRY.

- Efter en intervju med Amir började min resa på AFRY. Jag fick praktik på företaget 2016 och fem månader senare skrev jag på för fast anställning på AFRY i Bollnäs. Idag arbetar jag som VVS-konstruktör där jag gör olika typer av ritningar, beräkningar och dimensioner.

Att lära sig svenska var en annan utmaning – det är inte helt lätt att lära sig ett nytt språk

- Språket har nästan varit et svåraste att hitta rätt uttal, språkmelodi, korta och långa vokaler, ordföljd och dialaketer – det är svårt att hitta rätt sätt att uttrycka sig på svenska språket.

Men Abdulrhman känner nu att han hamnat rätt i sin tjänst och han snabbt kände sig inkluderad på det nya företaget och får mycket stöd.

- Det första jag förknippade med AFRY var mångfald -det är många olika nationaliteter och kulturer som arbetar här. Sedan jag började här har mina kollegor betytt oerhört mycket för mig, jag känner att alla får komma till tal med sina idéer och åsikter trots att det är ett så stort företag. Här finns så mycket kompetens och kunskap och det alltid någon att fråga.

Nu laddar Abdulrhman för nästa steg på företaget. Den 1 november 2019 flyttade han från Bollnäs till Malmö och ett nytt jobb på AFRYs kontor i staden.

- Nu är det nya utmaningar som gäller och jag har satt nya mål. Förutom att börja arbeta på AFRY i Malmö, vill jag bli ännu bättre på mitt jobb och siktar mot att bli projektledare. Dessutom vill jag bli bättre på att behärska svenska språket, avslutar Abdulrhman.

Nu har ansökningstiden för Jobbsprånget börjat. Ansök här!