ÅF designade tekniska installationer för vinnande jättegarage

ons, 01/06/2016 - 07:30 CEST

ÅF ligger bakom de tekniska installationerna i det underjordiska jättegarage som just belönats med årets ROT-pris av Stockholms Byggmästareförening.

Med sina 47 000 kvadratmeter och över 1000 bilplatser är Bergrumsgaraget Sveriges största. Det fungerade tidigare som mellanlager för Vin & Sprit AB och ligger i Årstadal, insprängt i berget bakom Liljeholmskajen i Stockholm. Projektet gjorde det möjligt för byggherren JM att få bygglov för ca 600 nya lägenheter i området.

ÅF har levererat system- och bygghandlingar för VVS, styr-, övervaknings- samt sprinklersystem. Olof Hägg har varit uppdragsledare för projektet, som pågått ända sedan 2003.

”Att värma upp ett kallt och fuktigt gammalt bergrum är inte så enkelt”, menar Olof. ”Men vi har lyckats skapa ett bra klimat där nere, med fjärrvärme, luftcirkulation och avlopp. Installationerna är energisnåla och väl ljuddämpade, och samtidigt har vi varit mycket noga med säkerheten.”

ROT-priset är instiftat av Stockholms Byggmästareförening och avser att främja ombyggande i Stockholm. Årets pris delades ut till representanter för projekt Bergrumsgaraget fredagen den 27 maj i Kulturhuset. I sin motivering nämner juryn bland annat att projektet ”till sin storlek och komplexitet imponerar” och att ”trygghet och säkerhet varit ledord.”

Läs pressmeddelandet från Stockholms Byggmästareförening.