ÅF förstärker sin position inom infrastruktur tillsammans med Reinertsen

mån, 21/12/2015 - 08:30 CET
Regulatory

För mer information:

Jonas Wiström, VD och koncernchef, +46 70 608 12 20
Mats Påhlsson, Divisionschef Infrastructure, +46 70 534 64 00

ÅF och den norska teknikkonsulten Reinertsen samlar sina norska verksamheter inom infrastruktur, bygg- och installationer i ett samägt bolag. Den sammanslagna verksamheten utgör grunden till en satsning på den norska infrastrukturmarknaden. Dessutom förvärvar ÅF Reinertsens svenska infrastrukturverksamhet.

Verksamheterna som ingår i det samägda bolaget, ÅF Reinertsen AS, kommer att ha en omsättning om cirka 450 MNOK 2015. ÅF kommer efter affären att äga 51% och Reinertsen 49% i bolaget. VD för bolaget blir Kristian Reinertsen. Bolagets 350 medarbetare är lokaliserade i Trondheim, Oslo, Bergen, Lilleström och Sandefjord. Efter affären uppgår antalet ÅF medarbetare i Norge därmed till cirka 650.

Reinertsens svenska verksamhet inom infrastruktur, bygg- och installationer som ÅF förvärvar till 100% har en omsättning om cirka 160 MSEK och har 185 medarbetare i Göteborg, Stockholm, Malmö och Luleå. Verksamheten kommer att ingå i Division Infrastructure, under ledning av Mats Påhlsson.

- Jag är glad att ÅF nu tillsammans med en sådan etablerad och respekterad partner som Reinertsen får möjlighet att utveckla ett gemensamt erbjudande på den intressanta infrastrukturmarknaden i Norge, säger Jonas Wiström, VD och koncernchef i ÅF.

- Tillsammans med ÅF blir vi en starkare och mer komplett partner till våra kunder, säger Erik Reinertsen, styrelseledamot i Reinertsen. Dessutom kommer vi att kunna erbjuda våra norska kunder kompetens och erfarenhet från mer än 2000 medarbetare inom infrastruktur från ÅF i Sverige utöver medarbetarna i vårt nya gemensamma bolag.

- Reinertsens svenska verksamhet blir en uppskattad förstärkning till vår division, säger Mats Påhlsson, divisionschef i ÅFs Division Infrastructure. Det finns många intressanta projekt på marknaden där vi efter affären kommer att kunna erbjuda ännu bättre lösningar till våra kunder,

Transaktionen i Norge är föremål för anmälan till konkurrensmyndigheten i Norge. ÅF Advansia och Reinertsens övriga verksamheter ingår inte i affären.

Corporate Communication
ÅF AB (publ)

ÅF är ett ingenjörs- och konsultföretag med uppdrag inom energi, industri och infrastruktur. Sedan 1895 har vi bidragit till våra kunders utveckling och framgång. Genom att kombinera olika teknikområden och kompetenser skapar vi lönsamma, innovativa och hållbara lösningar för en bättre framtid. Vår bas är i Europa men vår verksamhet och våra kunder finns i hela världen.

ÅF - Innovation by experience