ÅF förvärvar Iteco

tis, 28/10/2014 - 08:35 CET

ÅF köper 100 procent av aktierna i Iteco Engineering Ltd och stärker sitt utbud av tjänster för mindre vattenkraftverk, bevattningsanläggningar och vägar/broar.

Genom förvärvet av Iteco blir ÅF den största aktören på den schweiziska marknaden inom området. ÅF expanderar även till Nepal och Tanzania. Iteco Nepal Ltd har i dagsläget 35 anställda och är framför allt verksamt inom väg- och brokonstruktioner. Iteco Consult Tanzania har 19 anställda och erbjuder liknande tjänster.

– Kombinationen av Itecos och ÅFs kompetensområden gör att vi kan erbjuda ett komplett utbud av tjänster för mindre vattenkraftverk i Schweiz och internationellt, säger Hubert Hosp, Managing Director i Schweiz.

– Iteco och företagets två dotterbolag ligger helt i linje med vår strategi för tillväxt i bland annat Indien och närliggande länder. Dotterbolaget i Nepal är verksamt inom bland annat väg- och brokonstruktion och inom jordbrukssektorn, vilket blir ett tillskott i ÅFs portfölj, säger Hubert Hosp.

Iteco grundades 1982 som ett företag för internationellt tekniskt samarbete och utveckling på infrastrukturområdet, framför allt mindre vattenkraftverk och väg- och broprojekt. Iteco är ett av de fem främsta teknikföretagen på hemmamarknaden i Schweiz som på egen hand kan konstruera och genomföra byggnationen av mindre vattenkraftverk.

Har du några frågor, kontakta Hubert Hosp.

<p><br>ÅF är ett ledande teknikkonsultföretag. <br>Vi fokuserar på energi, infrastruktur och industri.<br>Vår bas finns i Europa, men vår verksamhet och kunder finns i hela världen. <br>Det som gör oss unika är våra medarbetare, våra nätverk och branschens största erfarenhetsbank.<br>Vi brukar sammanfatta det med:<br>ÅF - Innovation by experience.</p>