ÅF förvärvar ledande design- och user experiencebyrån inUse

tis, 17/10/2017 - 09:00 CEST

Med förvärvet blir ÅF Sveriges största aktör inom service design och user experience och får en omsättning på drygt 200 msek. Förvärvet är ett led i ÅFs strategiska satsning på digitalisering och design.

Bland inUse kunder finns AstraZeneca, Ikea, SL och Panasonic. Utöver digitala designlösningar bedriver inUse också utbildningsverksamhet och arrangerar Skandinaviens största konferens inom service design och user experience, ”From Business to Buttons”.

ÅF har en stark bas inom arkitektur, landskapsarkitektur, ljus- och industridesign och blir nu även Sveriges största aktör inom service design och user experience. Efter förvärvet av inUse har ÅF totalt ca 600 medarbetare inom design och arkitektur.

– Användarupplevelse och samspelet mellan människor och teknik blir allt viktigare, bland annat i utvecklingen av smarta städer och digitalisering av industrin. Marknaden är snabbt växande. Genom att kombinera ÅFs kompetens inom industri och infrastruktur med inUse expertis i service design och user experience skapar vi ett unikt erbjudande, säger Jonas Gustavsson, vd och koncernchef för ÅF.

inUse behåller sitt namn och varumärke och bildar tillsammans med ÅFs verksamhet inom design ett nytt affärsområde inom ÅFs division Technology (division Digital Solutions från 1 januari 2018).

– Tillsammans med ÅF kommer vi kunna erbjuda våra kunder ett bredare och mer komplett utbud av lösningar och tjänster. För våra medarbetare innebär det också möjlighet att jobba i fler intressanta projekt som spänner brett, säger Kjell Persson, vd på inUse.

inUse har 100 medarbetare baserade i Stockholm, Göteborg, Malmö och Denver, USA. Företaget har en årlig omsättning på cirka 90 MSEK. inUse konsolideras av ÅF från och med november månad 2017.

Corporate Communication
ÅF AB

ÅF är ett ingenjörs- och designföretag med uppdrag inom energi, industri och infrastruktur. Sedan 1895 har vi bidragit till våra kunders utveckling och framgång. Genom att kombinera olika teknikområden och kompetenser skapar vi lönsamma, innovativa och hållbara lösningar för en bättre framtid. Vår bas är i Europa men vår verksamhet och våra kunder finns i hela världen.

ÅF AB, Frösundaleden 2, SE-169 99 Stockholm Sweden
Phone +46 10 505 00 00, Registered office in Stockholm, www.afconsult.com