ÅF förvärvar sandellsandberg och Thomas Sandell blir chefsarkitekt för ÅF koncernen

mån, 23/05/2016 - 08:57 CEST

Kunderbjudandet stärks inom design och arkitektur.

– Sverige står just nu inför ett samhällsbyggnadsprojekt av sällan skådad storlek, både vad gäller stora infrastrukturprojekt och omfattande produktion av bostäder. Här vill ÅF ta en större och bredare roll. Nu förvärvar vi sandellsandberg, som är ett av Sveriges starkaste varumärken inom design och arkitektur, och kommer därmed att kunna utveckla ett ännu starkare erbjudande inom allt från enskilda bostadsprojekt till hela stadsdelar, säger vd Jonas Wiström.

Sandellsandberg har gott internationellt renommé med såväl bostadsområden som möbler på meritlistan. Sandellsandberg kommer att ingå i division Infrastructure och verka under varumärket sandellsandberg.

I och med förvärvet utses också grundaren Thomas Sandell till chefsarkitekt för ÅF-koncernen. I sin roll kommer han att verka för att utveckla arkitektoniska aspekter och design över hela ÅF samt kvalitetssäkra upphandlingar av andra arkitekter.

– För oss var det viktigt att hitta en partner som förstår värdet av god arkitektur och design, det har vi hittat i ÅF. Vi vill kunna växa och vidareutveckla verksamheten. Jag ser fram emot att tillsammans kunna ta ytterligare affärer, genom att vi nu breddar våra gemensamma kompetensområden, säger Thomas Sandell.

Förvärvet av sandellsandberg kompletterar ÅFs befintliga verksamhet inom industridesign, ljusarkitektur och landskapsarkitektur. Totalt kommer det att finnas drygt 250 medarbetare som kommer att bredda och utveckla erbjudandena inom samhällsbyggande. Ambitionen är att verksamheten ska fortsätta att växa.

Sandellsandbergs VD Joakim Uebel kommer att ingå i ledningsgruppen för ÅFs affärsområde Infrastructure och i sin egenskap av chefsarkitekt rapporterar Thomas Sandell till Jonas Wiström.

Fakta sandellsandberg
• Grundat 1995 av Thomas Sandell, Ulf Sandberg & Joakim Uebel
• VD Joakim Uebel.
• Chefsarkitekt Thomas Sandell