ÅF förvärvar strategisk kompetens inom fordonsutveckling

tis, 10/02/2015 - 09:01 CET

​ÅF förvärvar LeanNova Engineering med cirka 200 anställda i Trollhättan, Göteborg, Coventry och Shanghai. Tillsammans bildar ÅF och LeanNova Sveriges ledande och mest kompletta leverantör av utvecklingstjänster till fordonsindustrin.

Bolaget som grundades 2012 av företagsledningen med stöd av Fouriertransform visar god tillväxt och bra underliggande lönsamhet. Bolagets omsättning uppgick 2014 till cirka 250 MSEK.

"Genom transaktionen, förvärvar ÅF ett unikt team av erfarna ingenjörer med OEM- bakgrund", säger Jonas Wiström, VD för ÅF. "Fordonsverksamheterna inom ÅF och LeanNova kompletterar varandra mycket väl. Den gemensamma enheten kommer därför att vara väl rustad för att möta den ökande efterfrågan av större arbetspaket från tillverkare inom såväl lätta som tunga fordon."

"Vi ser fram emot att bli en del av ÅF" säger Tomas Camén, VD och medgrundare av LeanNova. "Många inom LeanNova har arbetat länge tillsammans på utvecklings-avdelningen på Saab Automobile innan de började på LeanNova. Jag är säker på att vi kommer att kunna bidra till ÅF genom vår beprövande erfarenhet och våra relationer till kunder både inom och utanför Sverige."

"Det är mycket glädjande att en stark industriell ägare kan ta vid och möjliggöra en fortsatt expansion av bolaget. ÅF tillför en industriell struktur och en stabilitet som kan accelerera LeanNovas fortsatta utveckling", säger Per Nordberg, VD Fouriertransform.

LeanNova kommer att ingå i division Technology och kommer att utgöra en viktig grund för fortsatt utveckling av verksamheten inom produktutveckling för fordonsindustrin.

<p>ÅF is an engineering and consulting company for the&nbsp;energy, industrial and infrastructure markets, creating progress for our clients&nbsp; since 1895.&nbsp;By connecting technologies we provide profitable,&nbsp; innovative and sustainable solutions to shape the future and improve people's&nbsp;lives.&nbsp;Building on our strong base in Europe, our business and&nbsp;clients are found all over the world.&nbsp;</p><p>ÅF – Innovation by experience.</p>