ÅF förvärvar Teknoplan

Mer information:

Björn Qvist, Affärsområdeschef Buildings + 46 70 568 32 27
Marta Tiberg, Kommunikationschef + 46 73 072 70 48

Som ett led i den övergripande tillväxtstrategin förvärvar ÅF samtliga aktier i AB Teknoplan. Därmed stärker ÅF sitt erbjudande i Stockholmsområdet när det gäller tekniska installationer för fastigheter och infrastruktur.

Teknoplan arbetar framförallt med design av el- och teletekniska system åt kunder som SL, Stockholms stad, Trafikverket, Locum och större fastighetsbolag.

-Teknoplan har kunniga, engagerade medarbetare och långa kundrelationer, precis som ÅF, vilket gör att våra respektive företagskulturer passar väl ihop. Genom samgåendet blir vi en starkare partner till våra kunder både vad gäller kapacitet och kompetens, säger Jonas Wiström, VD och koncernchef för ÅF.

På Stockholmsmarknaden är efterfrågan stark från de aktuella tjänsterna inom infrastrukturprojekt och vid skapandet av nya sjukhus, kontor, kommersiella fastigheter och bostäder.

- Jag är glad över att den kompetens som byggts upp i Teknoplan under 30 år nu förs vidare till ÅF. Vi ser fram emot att fortsätta att erbjuda högkvalitativa tjänster inom vårt marknadssegment, säger Svante Lundqvist, VD för Teknoplan.

Teknoplan har 42 anställda med bas i Hammarby Sjöstad och omsätter omkring 50 MSEK. Företaget konsolideras från och med den 1 januari 2017 och integreras i ÅFs division Infrastructure inom affärsområdet Buildings, under ledning av Björn Qvist.

Corporate Communication
ÅF AB

ÅF är ett ingenjörs- och konsultföretag med uppdrag inom energi, industri och infrastruktur. Sedan 1895 har vi bidragit till våra kunders utveckling och framgång. Genom att kombinera olika teknikområden och kompetenser skapar vi lönsamma, innovativa och hållbara lösningar för en bättre framtid. Vår bas är i Europa men vår verksamhet och våra kunder finns i hela världen.

ÅF - Innovation by experience