ÅF gör musikvideo för att locka fler kvinnor till ingenjörsyrket

tis, 29/09/2015 - 14:22 CEST

Gamla sätt öppnar inte nya dörrar

ÅF gör något annorlunda och producerar en musikvideo för att locka fler unga kvinnor att söka sig till ingenjörsyrket. Sångerskan är teknologstudent på Lunds Tekniska Högskola, Johanna Sjöberg. I musikvideon ser vi också ÅFaren Jenny Johansson, som hamnade på tredje plats på Ny Tekniks lista över Sveriges mest inflytelserika inspiratörer.

Syftet med ÅF-låten, Curious, är att skapa en nyfikenhet för teknik hos unga kvinnor, visa att detta är ett häftigt yrke. Jenny Johansson, uppdragsledare på Ostlänken, tycker det är kul att medverka i denna produktion och hoppas inspirera yngre kvinnor att välja tekniskt.

Johanna Sjöberg, sångerskan (JosJ), ser ljust på framtiden och har valt ingenjör som yrke. Hon studerar fjärde året på Maskinteknik med inriktning teknisk design. ”Jag tycker om att se hur saker och ting hänger ihop, att se sambanden, samtidigt har jag estetiska sidor – både i musik och formgivning – därför passade teknisk design mig perfekt”, säger Johanna.

Inom ramen för EVEN ODDS, ÅFs jämställdhetsarbete, görs olika aktiviteter för att visa att ÅF går i bräschen för att locka fler kvinnor till branschen. ”Att göra en musikvideo är annorlunda och ett nytt sätt för oss att kommunicera vårt budskap på”, säger Nyamko Sabuni, Hållbarhetsdirektör på ÅF. Det som står närmast på agendan inom ramen för ÅFs jämställdhetsprocess EVEN ODDS är Ladies’ Month som kickar igång på torsdag 1:a oktober, månaden då ÅF endast skriver nya anställningsavtal med kvinnor. Andra aktiviteter som görs är ett Talent Management-program och ett mentorskapsprogram för kvinnor, samt en chefsutbildning med inkluderande ledarskap.

Låtskrivaren Daniel Falck har skrivit Curious och den är producerad av Jimmy Palm och Daniel Falck, båda från skiv- och produktionsbolaget AstridE Music. Curious kommer att finnas tillgänglig på Spotify, Google Music, Deezer, Tidal, Apple Music och YouTube. Daniel Falck har tidigare bland annat varit med och skrivit den officiella VM-låten i ishockey för damer 2015 (The World Is Mine), också med jämställdhet som den röda tråden.

För frågor, vänligen maila: evenodds@afconsult.com.