ÅF Green Day 2015 samlade experterna

fre, 09/10/2015 - 11:46 CEST

Under en intensiv eftermiddag samlades representanter från näringsliv, offentlig sektor och myndigheter för årets ÅF Green Day i Solna. Temat var ”Samverkan och samarbeten driver hållbar utveckling”.

ÅF Green Day 2015 hölls den 6:e oktober i Solna på temat "Samverkan och samarbeten driver hållbar utveckling”. Ett flertal experter diskuterades hur samverkan och samarbeten mellan olika sektorer i näringslivet, mellan privat och offentligt, och mellan människor driver utvecklingen mot ett mer hållbart samhälle.

Efter välkomnande och introduktion av ÅFs VD och Koncernchef, Jonas Wiström inledde Heidi Huusko, Programme Manager, Environment and Climate, UN Global Compact med en kort presentation på ämnet ”15 år sedan Milleniemålen – vad händer nu?”. Därefter startade samtalet kring fyra viktiga ämnen:

• Vilka utmaningar innebär de nya målen?
  • Vilken roll spelar internet och telekombranschen för att möta globala utmaningar?
  • Hur kommer framtidens hållbara transporter utvecklas?
  • Vad driver lönsamma, hållbara företag?

Under dagen berättade Hans Enocson, President & CEO GE Nordic Region, inspirerande om ”Tanken och visionen bakom Ecomagination”.

Panelen av experter inkluderade Charlotte Petri Gornitzka, Sida, Heidi Huusko, UN Global Compact, Henrik Sundström, Electrolux, Victoria Percovich-Gutierrez, Malmö kommun, Susannna Salwén, IBM, Matilda Gennvi Gustafsson, Ericsson, Tomas Zimmermann, TeliaSonera, Caroline Ottosson, Trafikverket, Anneli Hultén, Göteborg stad, Erik Ljungberg, Scania, Maria Håkansson och Jonas Wiström, ÅF, Lena Bjurner, Scandic Hotels, Mia Horn af Rantzien, SNS, och Hans Enocson, GE.

Eftermiddagen avslutades med en presentation av National Geographics Martin Edström som berättade om hur han ledde en expedition till Son Doong i Vietnam, världens största grotta. Martin har dokumenterat grottan och har skapat ett 360 grader interaktivt reportage vilket är ett nytt sätt att utforska grottan
Gästernas omedelbara feedback var att de fått många nya insikter och tankar kring hur samverkan och samarbeten är vägen framåt för att nå det hållbara samhället. De upplevde även att de knutit nya viktiga kontakter som de kommer att ha nytta av framåt.
Dagen modererades av Nyamko Sabuni, Hållbarhetsdirektör och Lena Ander, Generalsekreterare NMC samt Strategisk hållbarhetskonsult på ÅF.

För mer information kontakta Carina Kit, carina.kit@afconsult.com

Related images