ÅF-Kontroll förvärvar besiktningsverksamhet från Force

fre, 09/23/2005 - 11:53
ÅF-Kontroll övertar från och med den 1 oktober lyftbesiktningsverksamheten inom Force Technology Sweden AB. Förvärvet förstärker ÅF med 15 medarbetare stationerade i Sundsvall, Stockholm, Västerås, Karlstad, Göteborg och i Jönköping. I förvärvet ingår samtliga gällande avtal och kontakt, motsvarande uppdrag för cirka 12 MSEK per år. "Genom förvärvet stärker ÅF-Kontroll ställningen på lyftområdet och tar ett nytt steg mot målet om att bli marknadsledande inom teknisk kontroll i Sverige", säger Jörgen Backersgård, VD ÅF-Kontroll. ÅF-Kontrolls, ett helägt dotterbolag till ÅF, med 230 medarbetare och 22 kontor i Sverige, erbjuder tjänster inom besiktning, provning, beräkning, certifiering samt utbildning. Mycket av arbetet kretsar kring att säkerställa en säker arbetsmiljö och driftsäkerhet hos kund. Verksamheten täcker många områden, allt från besiktning av kärnkraftverk till kontroll av åkattraktioner på Gröna Lund och Liseberg.

Informationsavdelningen AB Ångpanneföreningen

Jörgen Backersgård, VD ÅF-Kontroll 031-743 12 26/070-374 17 10 Viktor Svensson, Informationschef 08-657 12 01/ 070-657 20 26