ÅF och Veckans Affärer stiftar Svenska Innovationspriset

tors, 04/10/2007 - 11:41 CEST
För mer information: Viktor Svensson, Informationschef 08-657 12 01/ 070-657 20 26 100 000 kronor, äran och en viktig debatt. Det är belöningen i VA:s och ÅFs nya årliga satsning: Svenska Innovationspriset.
Sverige är bra på forskning och tekniska uppfinningar. Men vi är generellt sett sämre på att kommersialisera dem. Så låter den mest använda klyschan i debatten om det svenska innovationsklimatet.
Rätt eller fel? I början av december samlas i alla fall forskningseliten i världen för att fira ett bevis på att det inte alltid varit så. Alfred Nobels förmögenhet lade grunden till att Sverige varje år hamnar i rampljuset när världens mest prestigefyllda pris delas ut - Nobelpriset. Men det var sju år sedan en svensk, hjärtforskaren Arvid Carlsson, vann det. Och innan det får man gå tillbaka till Sune Bergströms och Bengt Samuelssons pris 1982 för att hitta en svensk vinnare. Så hur ser egentligen innovationsklimatet år 2007 ut? För att ta debatten ett steg vidare och sätta fokus på det moderna Innovationssverige instiftar nu Veckans Affärer och ÅF: Svenska Innovationspriset.
"Vi vill vara med och skapa en debatt om hur Sverige kan öka det kommersiella utfallet av den uppfinningsrikedom och innovativa kraft som finns i vårt land", säger Jonas Wiström, VD på ÅF.
"Priset är ett sätt att lyfta fram de som faktiskt lyckats ta innovation hela vägen från idé till kommersiell framgång. Oavsett om de finns på det stora företagets forsknings- och utvecklingsavdelning eller i källaren hos en entreprenör", säger VA:s chefredaktör Pontus Schultz.
Idag startar nomineringsprocessen. VA:s researchavdelning kommer att finkamma Sverige på genomförda idéer, men det är också fritt fram att nominera dina egna kandidater på: www.va.se/innovationspriset eller via ÅFs hemsida, www.afconsult.com Vinnaren utses sedan av en jury där IVA:s VD och ÅFs styrelseledamot Lena Treschow Torell, är ordförande. Förutom äran belönas vinnaren av Svenska Innovationspriset med 100 000 kronor. Priset delas ut i Stockholm den 5 december.
ÅF är ett ledande teknikkonsultföretag med kunskap som vilar på hundraårig erfarenhet. Vi erbjuder kvalificerade tjänster och lösningar för industrins processer, för infrastrukturella projekt och vid utvecklingen av produkter och IT-system. Vi är även en ledande aktör inom kontroll och besiktning. ÅF har idag 3500 medarbetare. Vår bas finns i Europa men vår verksamhet och våra kunder finns i hela världen.