ÅF Offshore Race inleds med nyheten om förlängt samarbete

fre, 01/07/2016 - 15:25 CEST

ÅF och KSSS skriver avtal om fortsatt samarbete – ÅF är titelsponsor i minst tre år till ÅF Offshore Race.

ÅF Offshore Race 2016 kickar igång med en rad olika aktiviteter och mötesplatser med både kunder och studenter.

I år utlyste ÅF en tävling, ÅF Innovation Race, där tre team om tre studenter vardera under 24 timmar fick jobba på ett förslag om hur man gör Stockholm mer hållbart fram till 2050 genom att använda vattnet. Studenterna var väldigt kreativa och den vinnande lösningen kom från Chris Chong, Lia Zetterlund och Ray Ngéno med en lösning för framtida kollektivtrafik. Lösningen omfattade både en analys av var nya linjer borde placeras, samt koncept för amfibiebussar som ska trafikera de nya linjerna. Amfibiebussarna, som kan färdas både på land och vatten, drivs med solceller och vätgas och har plats för både resenärer och dess cyklar och barnvagnar. Laget presenterade även en idé för hur bussarna ska rengöras vid i- och nedfart i vattnet.

I juryn satt: Nyamko Sabuni, Hållbarhetsdirektör ÅF, Thomas Sandell, Sandellsandberg, Karin Wanngård, finansborgarråd Stockholm stad, Petra Wadström, prisad uppfinnare av Solvatten och Anders Snell, verkställande ledamot ÅFORSK.

Motivering från juryn: "En lösning som kombinerar sociala, ekologiska och ekonomiska hållbarhetsfaktorer. Laget imponerar med en gedigen analys av var de nya linjerna ska placeras och lösningen knyter ihop staden med vattnet och ger Stockholm rätt förutsättningar för att fortsätta växa på ett hållbart sätt.

För tredje året i rad bjöd ÅF tillsammans med huvudsponsorn Volvo Cars in till kundseminarium, detta år på temat Digitalisering under rubriken FutureConnected. Talare och deltagare i panel var Erik Kruse, Ericsson; Hans Dahlberg, Telia Company; Petra Sundström, Husqvarna; Claes Tingvall, ÅF och My Lindström, Volvo Cars. Det diskuterades hur digitaliseringen kommer att förändra erbjudande, affärsmodeller, företagens partnerskap, hur företag behöver anpassa sig till att sälja mer tjänster och i den förändringen fokusera på att hitta hur de kan skapa värde för kunden imorgon. Det talades om styrande lagkrav, smarta fordon och transportlösningar, uppkopplad infrastruktur och hur man hittar en annan core än sin traditionella.

ÅF arrangerade, också för tredje året i rad, ett välbesökt Energiseminarium på temat ”Förutsättningar för framtidens elmarknad”. Omkring 70 kunder deltog med representanter från energibolag, industrin, branschorganisationer, myndigheter och teknikleverantörer. Deltagarna lyssnade till hur ny teknik revolutionerar energimarknaden idag. Erik Hedström, Ericsson, gav en inblick i digitaliseringen av energisektorn och Olle Johansson, Circle K, talade om hur fler kunder är sin egen elproducent och begreppet ”off-grid”. Carina Håkansson, Skogsindustrierna, berättade om hur industrin planerar för framtiden. Elin Broström, Energimarknadsinspektionen, redogjorde hur de säkerställer en fungerande framtida elmarknad sett till dagens utmaningar.

Förutom detta har ÅF två sponsortält i Race Village på Skeppsholmen där det finns knopskola, popcorn och en uthållighetstävling där man sitter så länge som möjligt i samma position som när man burkar en jolle. ÅF har också en Augmented reality-station där en konsult inom digitalisering har använt denna teknik för att visualiser tävlingbanan från Stockholm, runt Gotland och med målgång i Sandhamn.

<p>ÅF is an engineering and consulting company for the&nbsp;energy, industrial and infrastructure markets, creating progress for our clients&nbsp; since 1895.&nbsp;By connecting technologies we provide profitable,&nbsp; innovative and sustainable solutions to shape the future and improve people's&nbsp;lives.&nbsp;Building on our strong base in Europe, our business and&nbsp;clients are found all over the world.&nbsp;</p><p>ÅF – Innovation by experience.</p>