ÅF Pöyry projekterar arena i Uppsala

mån, 30/09/2019 - 13:00 CEST

I våras blev det klart att det kommer byggas en ny isarena i Gränby, Uppsala. På uppdrag av Uppsala kommuns bolag Sport- och rekreationsfastigheter AB kommer ÅF Pöyry att projektera den nya arenan, som beräknas öppna 2023.

Den nya arenan kommer att byggas på Gränby sportfält i Uppsala och användas för ishockey och konståkning.

ÅF Pöyry kommer att bidra med VVS-projektering, byggnadskonstruktion, el/tele-projektering, sprinklerprojektering samt miljö- och hållbarhetsprojektering.

- Det har pratats om en ny arena under lång tid i Uppsala, så det känns jättekul att vi nu får vara med och bidra till att skapa en riktigt bra och modern isarena i Uppsala. Arenan bidrar till att öka stadens attraktionskraft och livskvalitet, säger Krister Persson, regionchef Nord hos Buildings, ÅF Pöyry.

Arenan i Gränby kommer att rymma 5 000 åskådare. Den ska bland annat fungera för elithockey. Den nya arenan ritas av Metod Arkitekter tillsammans med Hille Melbye Arkitekter.

ÅF Pöyrys del i projektet löper från 2019 till 2021, då den preliminära byggstarten är. Arenan beräknas stå klar 2023. Uppdragsvolymen uppgår till drygt 32 miljoner kronor.

ÅF Pöyry AB (publ)

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Cathrine Sandegren, Kommunikationschef
+46 70 292 6826

ÅF Pöyry är ett ledande internationellt företag inom teknik, design och rådgivning. Vi skapar lösningar åt våra kunder utifrån ett hållbarhetsperspektiv och globala trender såsom urbanisering och digitalisering. Vi är mer än 16 000 hängivna experter inom infrastruktur, industri och energi som arbetar globalt för att skapa hållbara lösningar för kommande generationer.

Making Future.