ÅF tecknar samarbetsavtal med RUAG Space

tors, 16/04/2015 - 09:57 CEST

ÅF har ingått ett strategiskt samarbete med RUAG Space AB avseende kommunikationsteknologi i rymden. Som utvald leverantör kommer ÅF att stärka upp RUAG Space leveransförmåga inom teknikutveckling och avtalet omfattar kompetensområden från digital hårdvara och mjukvara till mikrovågselektronik, antenner, beräkning och mekanik. Avtalet gäller till en början ett år, men båda parter ser det som ett långsiktigt samarbete med option på ytterligare två år.

– Vi är mycket stolta över förtroendet som utvald leverantör till RUAG Space. ÅF har ledande kompetens och en bred erfarenhet inom flertalet branscher och områden. Vi ser fram emot att få bygga vidare på vår relation med RUAG Space och utöka vårt samarbete över flera kompetensområden och vara den strategiska partner som möjliggör att RUAG Space växer sina affärer och kompetens ytterligare", säger Fredrik Nylén, divisionschef ÅF Technology.

ÅF är utvald leverantör vad gäller kompetensförsörjning och projektarbete. I det ömsesidiga samarbetet finns även möjlighet för ÅF att nyttja RUAG Space unika kompetens, tillverkning, testutrustning och labb i ÅFs projekt.

– Genom ÅF får vi en strategisk kompetensförsörjningspartner och tillsammans kan vi göra en tydligare planering vad gäller våra resurser. Vår målsättning är att hitta fler gemensamma affärer som skapar mervärde för båda parter. Tillsammans med ÅF stärker vi ytterligare vår position inom rymdindustrin”, säger Mats Warstedt, VD RUAG Space AB.

För mer information:
Fredrik Nylén, Divisionschef Technology, +46 73 028 31 58
Nils Malmros, Affärsområdeschef Embedded Systems, +46 73 620 87 00
Viktor Svensson, Sälj- och Informationschef, +46 70 657 20 26

Foto: Fredrik Nylén, divisionschef ÅF Technology samt Mats Warstedt, VD RUAG Space AB

<p>ÅF is an engineering and consulting company for the&nbsp;energy, industrial and infrastructure markets, creating progress for our clients&nbsp; since 1895.&nbsp;By connecting technologies we provide profitable,&nbsp; innovative and sustainable solutions to shape the future and improve people's&nbsp;lives.&nbsp;Building on our strong base in Europe, our business and&nbsp;clients are found all over the world.&nbsp;</p><p>ÅF – Innovation by experience.</p>