ÅF tillsätter ny medlem i koncernledningen

tis, 08/01/2019 - 08:30 CET

ÅF utser Malin Frenning till ny divisionschef för division Infrastructure och medlem av koncernledningen. Malin Frenning har gedigen erfarenhet inom infrastruktur och digitalisering från ledande befattningar inom TeliaSonera koncernen och kommer närmast från Stockholms Läns Landsting som landstingsdirektör. Malin Frenning tillträder tjänsten på ÅF den 1 februari 2019.

Jag är väldigt glad över att Malin antar rollen som divisionschef på ÅF. Malin har en gedigen erfarenhet som ledare för stora komplexa organisationer både inom privat och offentlig verksamhet. Malin har dessutom en lång och värdefull bakgrund inom digitalisering och teknik från telekombranschen, vilket gör att Malin kommer att bli en stor tillgång och stark drivkraft när vi ska öka värdet i våra tjänster och växa affären i Norden och på en internationell marknad, säger Jonas Gustavsson, VD och koncernchef ÅF.

Malin har mer än 20 års erfarenhet från stora organisationer med stort kundfokus där hållbarhet, digitalisering och innovation har varit nyckelord i utvecklingen. Sedan 2010 har Malin haft ledande befattningar inom TeliaSonera koncernen och varit medlem i koncernledningen, bland annat som VD för Telia Sverige och som affärsområdeschef för bredbandsaffären i Norden och Baltikum. Sedan 2016 har Malin varit landstingsdirektör för Stockholms Läns Landsting med 44 000 medarbetare. Malin har haft ett flertal styrelseuppdrag och sitter för närvarande i styrelsen för Hexatronic Group. I 2011 blev Malin utsedd till den mäktigaste kvinnan i svenskt näringsliv av Veckans Affärer. Malin är utbildad på maskinteknisk linje vid Luleå tekniska universitet där hon även 2011 utsågs till Teknologie hedersdoktor.

”Det är en spännande tid att kliva in i ÅF och axla ledarskapet inom division Infrastructure. Digitalisering, urbanisering och att skapa samhällsutveckling är områden som jag i olika former arbetat med under hela min karriär och jag ser framemot att nu göra det inom ÅF både i Sverige och internationellt”, säger Malin Frenning.

Malin tillträder sin tjänst den 1 februari, 2019. Mats Påhlsson, nuvarande divisionschef, går i pension i mars, men fortsätter under viss tid som senior rådgivare på ÅF med fokus på den planerade integrationen av ÅF och Pöyry.

Jag vill passa på att tacka Mats för att på ett framgångsrikt sätt byggt upp en av Nordens ledande ingenjörs- och designverksamheter inom infrastruktur. Nu tar vi nästa steg och jag värdesätter att Mats fortsätter som senior rådgivare hos oss, avslutar Jonas Gustavsson.

Division Infrastructure erbjuder design och tekniska lösningar för fastigheter och infrastruktur. Divisionen hade 2017 en omsättning på drygt 5 miljarder SEK och har i dagsläget cirka 4500 medarbetare.

ÅF AB (publ)

För mer information, kontakta gärna:

Marta Tiberg, Director Corporate Communication and Brand                  +46 73 072 70 48

ÅF är ett ingenjörs- och designföretag med verksamhet inom energi, industri och infrastruktur. Vi skapar hållbara lösningar för kommande generationer genom att förena människor och teknik. Vår bas är i Europa och våra affärer och kunder finns över hela världen.

ÅF – Making Future.

ÅF AB (publ), Frösundaleden 2, SE-169 99 Stockholm