ÅF upprepar Ladies’ Month – anställer bara kvinnor i oktober

tis, 07/07/2015 - 09:41 CEST

ÅF tar ett annorlunda grepp för att rekrytera fler kvinnliga ingenjörer. Under oktober skrivs nya anställningsavtal endast med kvinnor.

ÅF som är ett ingenjörs- och konsultföretag med ca 8 000 anställda, har precis som andra teknikföretag, alltför få kvinnliga anställda.

- En av våra utmaningar är att förbli en attraktiv arbetsgivare och säkra kompetensen för framtiden. Av den anledningen skapades ÅFs jämställdhetsprocess EVEN ODDS med bland annat Ladies’ Month – månaden då vi bara anställer kvinnor, säger Nyamko Sabuni, Hållbarhetschef på ÅF.

Ladies’ Month 2014 var framgångsrik och resulterade i att antalet kvinnor som sökte sig till ÅF ökade med 23 procent under året.

- Ladies Month är en aktiv åtgärd för att få fler kvinnliga ingenjörer intresserade av ÅF, säger Emma Claesson, HR-chef. Forskning visar att heterogena grupper generellt når bättre resultat och vi är övertygade om att ökad jämställdhet och mångfald är affärskritiskt för oss, avslutar hon.

För att nå målet 30 procent kvinnliga medarbetare på alla nivåer till 2020 genomför ÅF dessutom flera långsiktiga aktiviteter så som nätverksprogram, ledarskapsutbildningar och mentorprogram.

För mer information:

Nyamko Sabuni, Hållbarhetschef +46 010 505 20 85
Emma Claesson, HR/Informationschef +46 010 505 20 55

<p>ÅF is an engineering and consulting company for the&nbsp;energy, industrial and infrastructure markets, creating progress for our clients&nbsp; since 1895.&nbsp;By connecting technologies we provide profitable,&nbsp; innovative and sustainable solutions to shape the future and improve people's&nbsp;lives.&nbsp;Building on our strong base in Europe, our business and&nbsp;clients are found all over the world.&nbsp;</p><p>ÅF – Innovation by experience.</p>