ÅF vinnare av Volvo Cars Technology Award 2014

ons, 10/12/2014 - 11:19 CET

ÅF var ett av få konsultföretag som fick ta emot pris i årets Volvo Cars Technology Award (VCTA) i Göteborg och det enda företaget med tre konsulter som fick ta emot pris.

ÅF var ett få konsultföretag som fick ta emot pris i årets Volvo Cars Technology Award (VCTA) i Göteborg. VCTA är den mest prestigefyllda tekniska prisutdelningen hos Volvo Cars, för att uppmärksamma och belöna innovationer som görs av anställda eller konsulter. ÅF var enda företaget med tre konsulter som fick ta emot pris för fantastiska insatser och arbete inom området aktiv säkerhet och infotainment.

– Att ÅF och våra konsulter uppmärksammas i detta sammanhang är ytterligare ett bevis på att vi ligger i framkant när det gäller teknik och aktiv säkerhet. ÅF är också ett av företagen som har samarbetat med Volvo Cars i projektet Non-Hit Car and Truck kring utveckling av nästa generations sensorfusions-teknik. Våra konsulter visar verkligen på en fantastisk kompetens och ett enastående arbete, säger Nils Malmros, affärsområdeschef, ÅF.

Kategorierna för VCTA är forskning, produktutveckling och tillverkning. Kriterierna är: Ny teknik med fokus på innovation, Bra ingenjörsvetenskap, Bevisade resultat och Nytta för VCC. ÅFs konsulter vann teknikpris som främjar ökad trafiksäkerhet och en mer flexibel och komfortabel förarupplevelse:

Fredrik Björkqvist vann pris inom ”Virtual Verification of Electronic Horizon Functionality”, ett område där man genom att simulera en vägsträcka kan göra tester istället för att köra med ett fysiskt fordon.

Mikael Lellky vann pris inom området ”Road Geometry Fusion”, en detekteringsfunktion inom området aktiv säkerhet för att bl.a. detektera framförvarande fordon.

Martin Hansson vann pris inom ”Sensors Onboard Connected Apps.”, där man ska kunna ladda ner applikationer i bilen från tredje-partsleverantörer.

För mer information, kontakta Nils Malmros.

<p>ÅF is an engineering and consulting company for the&nbsp;energy, industrial and infrastructure markets, creating progress for our clients&nbsp; since 1895.&nbsp;By connecting technologies we provide profitable,&nbsp; innovative and sustainable solutions to shape the future and improve people's&nbsp;lives.&nbsp;Building on our strong base in Europe, our business and&nbsp;clients are found all over the world.&nbsp;</p><p>ÅF – Innovation by experience.</p>