ÅF vinner attraktivt ramavtal i Kammarkollegiets upphandling

mån, 27/04/2015 - 12:28 CEST

ÅF tecknar ytterligare ramavtal med Kammarkollegiet inom IT-konsulttjänster, bland annat systemutveckling. Avtalen löper under 18 månader med option på ytterligare 30 månader och innebär att ÅF är utvald leverantör till svenska myndigheter och publika organisationer.

För mer information:

Fredrik Nylén, Divisionschef Technology +46 73 028 31 58
Patrick Thorén, Affärsområdeschef IT Solutions+46 70 604 63 00

– Vi är otroligt stolta över förtroendet. Ramavtalet är ännu ett exempel på hur vi på ÅF ständigt breddar oss inom IT-området och ökar våra affärer. Vi ser med tillförsikt fram emot att ytterligare kunna stötta myndigheter med vår kompetens och erfarenhet, säger Fredrik Nylén, divisionschef ÅF Technology.

– ÅF är en stark aktör både inom stora IT-projekt och inom den offentliga sektorn, där vi växer alltmer. Den offentliga sektorn kommer precis som alla andra branscher att påverkas av den generella digitaliseringen i samhället och där har ÅF en unik kompetens. Genom vår erfarenhet från andra branscher i kombination med både ett strategiskt och tekniskt kunnande är jag övertygad om att vi kommer att fortsätta ta marknadsandelar, säger Patrick Thorén, affärsområdeschef IT Solutions.

Ramavtalet omfattar IT-konsulttjänster inom exempelvis systemutveckling, IT- och informationssäkerhet samt systemförvaltning. ÅF har sedan tidigare ramavtal med Kammarkollegiet gällande resurstjänster inom Region Västra och Region Södra. Med det nya avtalet inkluderas IT-konsulttjänster i Norra regionen och Uppsala-Örebro samt Region Sydöstra.

ÅF är en av sju leverantörer som fått tilldelning och avtalet beräknas omsätta totalt cirka 110 miljoner svenska kronor per år. Tillsammans med de tidigare vunna avtalen beräknas avtalen omsätta 210 miljoner svenska kronor. Avtalet används för avrop av exempelvis statliga myndigheter samt andra statliga upphandlande myndigheter inom regionerna som lämnat fullmakt.

<p>ÅF is an engineering and consulting company for the&nbsp;energy, industrial and infrastructure markets, creating progress for our clients&nbsp; since 1895.&nbsp;By connecting technologies we provide profitable,&nbsp; innovative and sustainable solutions to shape the future and improve people's&nbsp;lives.&nbsp;Building on our strong base in Europe, our business and&nbsp;clients are found all over the world.&nbsp;</p><p>ÅF – Innovation by experience.</p>