ÅF vinner kontrakt för utbyggnad av världens största dissolvingmassabruk

ons, 25/04/2018 - 09:00 CEST

ÅF har tecknat avtal med Sappi Ltd om att minska miljöbelastningen från massabruket Saiccor Mill i Sydafrika, och samtidigt öka dess kapacitet.

Avtalet är ett så kallat EPCM-avtal där ÅF ansvarar för projektering, inköp, konstruktion och projektledning och projektet genomförs inom ramen för ett samriskavtal mellan ÅF och teknikkonsulten Wood. Projektet beräknas till 320 000 timmar vilket gör det till den största pappers- och massaorder som ÅF någonsin erhållit.

Saiccor Mill ligger söder om Durbans hamn och är världens enskilt största producent av dissolvingmassa – primär råvara för tillverkare av viskos till kläder och textilier.

– Sydafrika är en av våra viktigaste pappers- och massamarknader och detta avtal stärker vår position som ett internationellt ingenjörs- och designföretag med fokus på kompletta projekt och helhetslösningar, säger Mikael Fränckel, chef för processindustri inom ÅF.

Ett internationellt ÅF-Wood-team kommer att genomföra projektet, med stöd av ingenjörer och konstruktörer från Sydafrika, Sverige, Finland och Brasilien.

När utbyggnaden är klar kommer produktionskapaciteten att ha ökat till 890 000 ton per år av sulfitmassa i form av blekt massa – råmaterial för framställning av viskos och lyocell.

Bruket kommer också att uppfylla europeiska miljölagar och -standarder med minskade koldioxidutsläpp och avsevärt lägre utsläpp av kemiskt syreförbrukande ämnen.

Projektet beräknas vara färdigställt under tredje kvartalet 2020.

Corporate Communication

ÅF AB

ÅF är ett ingenjörs- och designföretag med verksamhet inom energi, industri och infrastruktur. Vi skapar hållbara lösningar för kommande generationer genom att förena människor och teknik. Vår bas är i Europa och våra affärer och kunder finns över hela världen.

ÅF – Making Future.

ÅF AB (publ), Frösundaleden 2, SE-169 99 Stockholm Sweden Phone +46 10 505 00 00, Registered office in Stockholm, www.afconsult.com Corp. id. 556120-6474, VAT SE556120647401

För mer information

Mikael Fränckel, affärsområdeschef Process Industry, ÅF, 010 505 87 06, mikael.franckel@afconsult.com.

Jan-Erik Eriksson, projektledare Process Industry, ÅF, 010 505 13 50, jan-erik.eriksson@afconsult.com.