AFRY bidrar till att minska sjöfartens koldioxidutsläpp

tis, 17/01/2023 - 11:30 CET

Den svenska elektrobränsleutvecklaren Liquid Wind, vars mål är att försörja sjöfarten med elektrobränsle i stor skala, planerar att bygga flera anläggningar i Sverige. Liquid Winds projekt FlagshipONE i Örnsköldsvik (som Ørsted tog över fullt ägarskap för i december 2022) och FlagshipTWO i Sundsvall kommer tillsammans att producera över 150 000 ton grönt elektrobränsle per år och reducera de årliga CO\2\-utsläppen från den internationella sjöfarten med 200 000 ton CO\2\. Liquid Wind har valt AFRY som ingenjörspartner i projektet FlagshipTWO i Sundsvall.

Behovet av koldioxidneutrala marina bränslen är enormt, 99,9 procent av de drivmedel som den marina sjöfarten drivs av idag är baserade på fossil råvara. Liquid Wind vill möjliggöra sjöfartens omställning genom att omvandla förnybar el och biogen CO2 till grönt elektrobränsle. AFRY, tillsammans med flera andra världsledande aktörer inom grön teknik såsom Siemens Energy, Topsoe, Carbon Clean och Alfa Laval, samarbetar nu med Liquid Wind för att etablera flera anläggningar som kan producera grönt sjöfartsbränsle i Norden.

AFRY har tilldelats uppdraget att ansvara för förprojekteringstjänster för FlagshipTWO, vilket inkluderar projektledning och ett antal olika tjänster inom process, el, automation, instrument, rör, mekanik, bygg samt HVAC för anpassning och integrering med Sundsvalls Energis anläggning. AFRY förbereder därutöver all teknisk dokumentation för tillståndsprocessen.

- Den internationella sjöfarten är en av de industrier som har svårast att ställa om. Därför är vi väldigt stolta över att få vara en del av denna gröna satsning, som leder till en välkommen förändring av den internationella sjöfartens utsläpp då de skiftar från fossilt bränsle till grönt elektrobränsle. Vi ser fram emot vårt samarbete med Liquid Wind i FlagshipTWO projektet och att bidra till ett mer hållbart samhälle, säger Lisa Vedin, affärsområdeschef för Process Industries Sweden, AFRY.

AFRYs uppdrag har påbörjats, och ska vara klart till sommaren 2023. Anläggningen i Sundsvall är planerad att starta produktionen i slutet av 2025.

- Vi är glada för att AFRY nu är med i FlagshipTWO projektet i Sundsvall. Det är roligt att få en samarbetspartner med nordiska rötter och gedigen bakgrund. FlagshipTWO kommer att bli en viktig milstolpe inte bara för Sundsvall Energi och Liquid Wind utan också för Sverige som den potentiellt ledande producenten av grönt elektrobränsle i Europa, säger Claes Fredriksson, vd och grundare av Liquid Wind.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Karolina Bäckbro, kommunikationschef AFRY i Sverige
+46 70 361 6302, karolina.backbro@afry.com

AFRY är ett ledande europeiskt företag med global räckvidd inom teknik, design och rådgivning. Vi accelererar omställningen mot ett hållbart samhälle.
Vi är 19 000 hängivna experter inom infrastruktur, industri, energi och digitalisering, som skapar hållbara lösningar för kommande generationer.
Making Future

Om Liquid Wind

Liquid Wind är en ledande elektrobränsleutvecklare med målet att minska världens beroende av fossila bränslen. Liquid Wind har en gedigen pipeline av elektrobränsleprojekt under utveckling i Norden med målet att nå 8 miljoner ton investeringsbeslutade projekt till 2030. Med huvudkontor i Göteborg och lokal kontor i Köpenhamn och Stockholm, har Liquid Wind ca. 30 anställda och ett flertal investerare och partners som Alfa Laval, Carbon Clean, HyCap, Siemens Energy, Topsoe och Uniper. Besök liquidwind.se (https://www.liquidwind.se/) eller följ oss på LinkedIn (https://www.linkedin.com/company/liquid-wind/) och Twitter (https://twitter.com/liquidwind_se).

Related files