AFRY en av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare

fre, 09/10/2020 - 13:32 CEST

En nyss utförd undersökning visar att flexibla arbetsvillkor och ett engagemang för hållbarhet är avgörande aspekter för unga akademiker som får rangordna sina drömarbetsgivare. AFRY är ett av företagen som kommer högt upp på listan.

I den senaste mätningen från Universum, landar AFRY på en elfteplats bland unga yrkesverksamma civilingenjörer, vilket är imponerande med tanke på att varumärket ännu inte fyllt ett år. AFRY lanserades den 25 november 2019 efter samgåendet av ÅF och Pöyry. De senaste åren har bolaget haft topplaceringar i undersökningen i sällskap med företag som IKEA, Spotify, Google och Volvo.

Enligt Universums senaste studie ställer de unga talangerna fortsatt krav på arbetsgivare att de ska erbjuda flexibla arbetsvillkor, trygghet samt en öppenhet för innovation inom hållbarhet. Det som gör AFRY så attraktivt är att företaget så tydligt erbjuder möjligheter att vara med och påverka och arbeta med omställning inom både hållbarhet och digitalisering.

– Young Professionals är väldigt intresserade av miljö och klimat – i så stor utsträckning att de faktiskt väljer bort arbetsgivare som inte är en del av energitransformationen. Därför uppfattas företag som AFRY, som kombinerar hållbarhet och teknologi, som särskilt intressanta inom denna grupp, säger Daniel Wägerth, Head of Business Development & Client lead på Universum.

– Vi ser detta som en framgång i en otroligt spännande tid med stora omställningar i samhället. Unga yrkesverksamma vill vara med och göra skillnad, och söker sig då till inkluderande arbetsgivare där man erbjuder flexibla arbetsvillkor och tar tillvara på en mångfald av olika kompetenser, säger Jonas Gustavsson, vd för AFRY.

Om undersökningen

Universum genomför årliga undersökningar för att identifiera Sveriges mest attraktiva arbetsgivare bland studenter respektive unga yrkesverksamma. År 2020 besvarades undersökningen av 19 400 ”young professionals”. Karriärundersökningen är Sveriges största vad gäller antal svarande, och även den mest omfattande.

Undersökningen hittar du här: https://universumglobal.com/se/ranking-professionals-2020/

AFRY är ett internationellt företag inom teknik, design och rådgivning. Vi hjälper våra kunder att utvecklas inom hållbarhet och digitalisering. Vi är 17 000 hängivna experter inom områdena infrastruktur, industri och energi, som arbetar över hela världen för att skapa hållbara lösningar för kommande generationer.

Making Future

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johan Nyman, global presschef
070–646 95 55