AFRY förvärvar mjukvaru- och expertisföretaget Ramentor i Finland

mån, 05/10/2020 - 10:00 CEST

Med förvärvet av Ramentor stärker AFRY sin digitaliseringskapacitet och sitt RAMS-erbjudande (Reliability, Availability, Maintainability and Safety) för sina kunder. Ramentor utvecklar och distribuerar RAMS mjukvaruverktyget ELMAS. Dessutom erbjuder Ramentor också experttjänster och lösningar samt utbildning med anknytning till RAMS-metoden.

RAMS-tjänster används av stora teknik-, tillverknings- och industriföretag, inklusive privata och offentliga infrastrukturföretag, med såväl lokal som global räckvidd. Genom RAMS kan AFRY hjälpa kunderna att fatta mer välgrundade beslut, optimera sin risknivå och de totala livscykelkostnaderna samt stödja dem i deras digitala transformation till mer hållbara och kostnadseffektiva lösningar.

- RAMS ingenjörs- och konsulttjänster förutses öka under de kommande åren och är en central del av vår strategi för omställning av energi- och industrimarknader. Genom att integrera RAMS till nuvarande tekniska designmetoder inom branschen kommer vi att skapa en unik differentieringsfaktor för våra tjänster, säger Richard Pinnock, chef för Division Energy, AFRY.

- Vi är glada över att vara en del av AFRY. Vi har under två decennier gjort stora FoU-satsningar och har samtidigt levererat viktiga industriprojekt inom driftsäkerhet samtidigt som vi nu ser marknaden mogna i och med digitaliseringen. Tillsammans med AFRY kan vi ta våra tjänster till nästa nivå genom AFRYs betydande global kundbas och erbjuda stöd inom framtida ingenjörsprojekt och digitalisering, säger Timo Lehtinen, Managing Director för Ramentor.

Bolaget har en årlig omsättning på ca 7,4 miljoner SEK och har 6 anställda i Finland. Ramentor är planerad att konsolideras med AFRYs Division Energy i början av 2021.

Corporate Communication
ÅF Pöyry AB (publ)

För mer information, vänligen kontakta:

Cathrine Sandegren, Head of Communications & Brand, 070 292 68 26

AFRY är ett internationellt företag inom teknik, design och rådgivning. Vi hjälper våra kunder att utvecklas inom hållbarhet och digitalisering. Vi är 17 000 hängivna experter inom områdena infrastruktur, industri och energi, som arbetar över hela världen för att skapa hållbara lösningar för kommande generationer.

Making Future.

ÅF Pöyry AB (publ), Frösundaleden 2, SE-169 99 Stockholm