AFRY har tecknat avtal om att förvärva Evolve Technology Sweden

ons, 14/04/2021 - 08:00 CEST

I linje med AFRYs strategi om att öka tillväxten och vara ledande inom industriell digitalisering, förvärvar AFRY system- och mjukvarubolaget Evolve och stärker därmed sitt digitala erbjudande.

Evolve fokuserar på mjukvaruutveckling och digitala tjänster inom olika områden såsom medtech, finans, detaljhandeln och cybersäkerhet. Främst jobbar Evolve med utmanande programvaruutvecklingsprojekt för nya digitala produkter och domäner. Bolaget grundades 2017.

AFRYs digitala helhetserbjudande stärks tack vare förvärvet av Evolve och deras fokus på seniora digitala arkitekter och utvecklare. Huvuderbjudandet hos Evolve är projektgrupper med seniorkompetens inom IT-systemutveckling, inklusive kravspecifikation, design, UX och testning.

– Förvärvet kommer att ytterligare stärka vår digitala position och bidra till vår mission att accelerera omställningen till ett hållbart samhälle. Vi ser fram emot att välkomna Evolve och tillsammans skapa värde för våra kunder och öka tillväxten inom detta område, säger Robert Larsson, divisionschef Industrial & Digital Solutions på AFRY.

– Vi är glada att bli en del av AFRY, vilket innebär att vi kan erbjuda våra kunder ökad leveranskapacitet och redundans, samt ta oss an större och fler internationella projekt. Samtidigt innebär detta ökade kompetens- och karriärmöjligheter för våra medarbetare, säger Amir Jorshari, VD på Evolve Technology Sweden.

Evolve Technology Sweden AB har en årlig omsättning på cirka 85 MSEK och 56 anställda i Göteborg. Tillträdet av Evolve är planerat att äga rum i början av maj.

AFRY är ett ledande europeiskt företag med global räckvidd inom teknik, design och rådgivning. Vi accelererar omställningen mot ett hållbart samhälle.
Vi är 16 000 hängivna experter inom infrastruktur, industri, energi och digitalisering, som skapar hållbara lösningar för kommande generationer.
Making Future

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Cathrine Sandegren, Kommunikationsdirektör

070–292 68 26