AFRY ingenjörspartner när Metsä Board planerar för ny falskartongfabrik

fre, 05/05/2023 - 10:30 CEST

Metsä Board, en del av Metsä Group, har valt AFRY som ingenjörspartner när de planerar ny byggnation av falskartongfabrik i Kaskö, Finland.

Metsä Board har påbörjat förprojekteringen av en ny falskartongfabrik med en årlig Metsä Board har påbörjat förprojekteringen av en ny falskartongfabrik med en årlig kapacitet på cirka 800 000 ton falskartong vid bruket i Kaskö i Finland.  AFRY har fått ett uppdrag för förprojektering, vilket inkluderar design, infrastruktur, bygg och konstruktion. Befintlig infrastruktur för bruket kommer att utvecklas och träkonstruktion kommer att premieras. Som en del av förprojekteringen har en miljökonsekvensbedömning och en miljötillståndsprocess inletts.

Efterfrågan på förpackningar tillverkade av förnybara råvaror som kan ersätta plastförpackningar kommer fortsatt att öka, en efterfrågan som kommer tillgodoses med mer hållbara förpackningslösningar, som stöder övergången till en cirkulär ekonomi.

Förprojekteringen av det nya falskartongbruket bygger på fossilfri produktion med resurs- och produktionseffektivitet i världsklass. Genom rätt teknik kommer förbrukningen av råvaror, energi och vatten per producerad ton falskartong, vara betydligt lägre jämfört med befintliga bruk.

– Vår affär styrs av ett starkt ansvar, i form av resurs- och produktionseffektivitet i världsklass. Jag är glad att vi har tillgång till AFRYs breda erfarenhet i detta viktiga projekt, säger Tero Ojala, Project Director, Metsä Board.

– Vi är tacksamma för Metsä Boards förtroende för AFRYs kompetens i detta hållbarhetsprojekt, vilket ligger i linje med våra värderingar där vi också kan dra nytta av vår långa erfarenhet inom skogsindustrin. I samarbete med Metsä Board utvecklar vi även nya samarbetsmodeller, något som inspirerat projektgruppen, säger Janne Ranz, Head of the Engineering unit, AFRY Process Industries division i Finland.

Metsä Board bedömning är att ett eventuellt investeringsbeslut kan fattas tidigast 2024. Värdet av ordern för AFRY har inte tillkännagivits.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Marika Hahtala, Head of Business Development, Marketing & Communications,
AFRY Process Industries

Mobil: +358 40 823 8986
E-post: marika.hahtala@afry.com

Vill du veta mer?  Den globala efterfrågan på fiberbaserade förpackningar accelererar genom att det är en av de viktigaste förutsättningarna i övergången till en cirkulär ekonomi. Konsumentkartong är samtidigt förnybara och återvinningsbara, vilket gör att de därför används alltmer som hållbara förpackningsmaterial för en mängd olika användningsområden, inklusive livsmedel, skönhetsprodukter, hälsoprodukter och läkemedel. Läs mer: Massa & papper | AFRY

Om Metsä Board

Metsä Board är en ledande europeisk tillverkare av högklassig kartong av färskfiber. Vi fokuserar på lätt och högkvalitativ falskartong samt kartong, livsmedels- och matkartonger samt vita kraftliners. Vi är en föregångare inom hållbarhet och siktar mot helt fossilfria bruk och råvaror 2030. Under 2022 omsatte vi 2,5 miljarder euro och vi har cirka 2 250 anställda. Metsä Board, en del av Metsä Group, är börsnoterat på Nasdaq i Helsingfors.

AFRY erbjuder tjänster inom teknik, design, digitalisering och rådgivning för att accelerera omställningen till ett mer hållbart samhälle.

Vi är 19 000 hängivna experter inom industri, energi- och infrastruktur, som skapar värde för kommande generationer. AFRY har en global räckvidd med djupa rötter i Norden, en nettoomsättning på 24 miljarder och är noterade på Nasdaq Stockholm.

Making Future

Related files