AFRY projekterar järnvägsförbindelse till Prags internationella flygplats

tors, 24/02/2022 - 09:00 CET

AFRY har vunnit en offentlig upphandling för utformningen av en ny järnväg som förbinder Prags flygplats med den tjeckiska huvudstaden, inklusive en stor transferterminal. Uppdraget är en del av ett av Tjeckiens största infrastrukturprojekt för järnväg och ett av pilotprojekten för användning av BIM (Building Information Modelling) i järnvägsbyggnation.

Den statliga järnvägsinfrastrukturägaren, Správa železnic, har tilldelat AFRY ett strategiskt viktigt kontrakt att förbereda den sista etappen av projektdokumentationen för en ny linje mellan Prags Ruzyně-stationen och Prags flygplats Václav Havel. AFRY kommer att leverera uppdraget fullt ut i 3D/BIM.

Som en av författarna till datastandarden för den statliga fonden för transportinfrastruktur har AFRY under lång tid stöttat digitaliseringen av byggindustrin i Tjeckien, särskilt införandet av BIM i den offentliga sektorn. Detta uppdrag är ett av de tjeckiska pilotprogrammen för användandet av BIM i järnvägsbyggnation.

För närvarande är den tjeckiska huvudstaden den enda europeiska metropolen förutom Dublin som saknar en direkt järnvägsförbindelse mellan stadens centrum och den internationella flygplatsen.

I uppdraget ingår även en utformning av en ny transferterminal, vilken skapar en länk mellan järnvägen, stads- och förortsbussarna och så småningom också spårvagnarna. Det ingår också en omfattande långtidsparkering, vilken kompletterar befintliga infrastrukturfaciliteter på flygplatsen.

- Det här är ett strategiskt och mycket viktigt projekt som är nödvändigt för staden Prag, för Václav Havels flygplats, de internationella resenärerna och även för Pragborna. Den nya linjen kommer att erbjuda bättre bekvämlighet samtidigt som restiden kortas. Dessutom kommer den nya terminalen att bli ett snabbt, effektivt, högkvalitativt och miljövänligt alternativ till de enskilda biltransporterna, säger Ivo Šimek, landschef för Tjeckien och Slovakien.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Ivo Šimek, landschef för Tjeckien och Slovakien
+420 60 271 51 94, ivo.simek@afry.com

Anna Magni, kommunikationschef, Infrastructure
+46 10 505 39 74, anna.magni@afry.com

AFRY är ett ledande europeiskt företag med global räckvidd inom teknik, design och rådgivning. Vi accelererar omställningen mot ett hållbart samhälle.
Vi är 17 000 hängivna experter inom infrastruktur, industri, energi och digitalisering, som skapar hållbara lösningar för kommande generationer.
Making Future