AFRY undertecknar FN-avtal för förnyat globalt samarbete

tors, 24/09/2020 - 10:16 CEST

Stöder FN:s Global Compact genom att ta ställning för hållbarhet och multilateralt samarbete.

Under den globala pandemin har FN observerat ett allmänt tillbakadragande från multilaterala samarbeten och att globala kriser sammanlöper. Från klimatförändringar och ekonomisk osäkerhet till strukturell rasism förvärras dessa kriser av en ökning av desinformation över hela världen.

För att motverka detta har FN:s Global Compact uppmanat de högsta cheferna för medlemsföretagen att visa sitt stöd för fred och säkerhet, mänskliga rättigheter och hållbar utveckling.

AFRY är ett av de företag som har svarat på uppmaningen att fira FN:s 75-årsjubileum, och 20-årsjubileet för FN:s Global Compact, genom att underteckna ett uttalande från företagsledare för förnyat globalt samarbete.

– På AFRY tror vi starkt på kraften i multilateralt samarbete och på att integrera hållbarhet och inkludering i alla delar av vår verksamhet. När det gäller hållbar utveckling inom områden som energi och bioekonomi kommer vi att se en snabbare transformation först när modiga ledare från olika länder och sektorer slår sig samman, säger Marie Trogstam, chef för hållbarhet på AFRY.

Företagsledarnas uttalande togs fram av FN:s Global Compacts Action Platform on Peace, Justice and Strong Institutions vars arbete ligger i linje med det 16:e globala målet om fredliga och inkluderande samhällen.

Uttalandet har undertecknats av fler än 1 000 vd:ar från stora, medelstora och små företag i praktiskt taget alla branscher och fler än 100 länder.

Corporate Communication

ÅF Pöyry AB (publ)

AFRY är ett internationellt företag inom teknik, design och rådgivning. Vi hjälper våra kunder att utvecklas inom hållbarhet och digitalisering. Vi är 17 000 hängivna experter inom områdena infrastruktur, industri och energi, som arbetar över hela världen för att skapa hållbara lösningar för kommande generationer.

Making Future

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johan Nyman, global presschef
070–646 95 55