AFRY X blir en ny division och Per Kristian Egseth har utsetts till medlem i koncernledningen

tors, 11/11/2021 - 08:00 CET
Regulatory

Från och med 1 januari 2022 blir AFRY X en ny division med cirka 1 miljard kronor i omsättning och omkring 800 digitala experter. Med denna förändring sammanför AFRY ledande digital expertis och teknik i AFRY X divisionen för att bli en betydande digital aktör i bolagets kärnmarknader. Per Kristian Egseth kommer att leda den nya divisionen och ingå i koncernledningen.

Med över 2000 digitala experter inom bolagets divisioner, så har AFRY under de senaste åren stärkt sin position inom digitalisering, både genom organisk tillväxt och via specifika förvärv. Som ett nästa steg är AFRYs ambition att utveckla och skala upp mjukvarutjänster och lösningar inom IoT (Internet of Things), AI (artificial intelligence) och cybersäkerhet. AFRY kommer därför att samla cirka 800 av de digitala experterna och nyckelteknologier i AFRY X.

AFRYs affärsmodell utvecklas från projekt och professionella tjänster till att nu även omfatta mjukvarutjänster och lösningar med återkommande intäkter. Den ökade ambitionen med AFRY X, i kombination med den digitala kapaciteten i nuvarande divisioner, kommer att göra AFRY till en starkare digital partner för kunderna.

Den finansiella strukturen kommer att ändras från 1 januari 2022 och proformasiffror kommer att finnas tillgängliga innan delårsrapporten för första kvartalet 2022.

Ett antal projekt inom mjukvaruutveckling, till exempel Real Digital Twin, har pågått inom AFRY X under 2021 för att möjliggöra skalbarhet och ökad effektivitet. Den årliga investeringen för dessa projekt har uppgått till cirka 50 miljoner kronor. Med den ökade ambitionen för AFRY X kommer investeringstakten ligga på cirka 100 miljoner kronor i 2022.

AFRYs djupgående branschkunskaper och starka digital expertis gör att vi är väl positionerade för att bli en ledande aktör inom digitalisering på våra kärnmarknader genom AFRY X. Jag ser framemot nästa steg i det fortsatta samarbetet och välkomnar Per-Kristian Egseth till koncernledningen”, säger Jonas Gustavsson, vd och koncernchef på AFRY.

Digitaliseringen inom våra kärnmarknader tar snabbt fart. Med AFRY X har vi en unik möjlighet att stötta våra kunder i omställningen, genom skräddarsydda affärsapplikationer och digitala tjänster”, säger Per Kristian Egseth, ansvarig för AFRY X.

Per Kristian Egseth har omfattande erfarenhet av att få digitala organisationer att växa i globala företag och även av att utveckla digitala lösningar i nära samarbete med nyckelkunder. Han kommer närmast från Hitachi och rollen som EMEA Commercial Lead inom IoT & AI. Innan dess var han partner på IBM.

Per Kristian Egseth började som ansvarig för AFRY X i maj 2021 och från och med 1 januari 2022 ingår han i koncernledningen.

För ytterligare information, kontakta:

Louise Gyll, Global presschef

+46 70 515 12 09

Informationen lämnades för offentliggörande, genom ovannämnda kontaktpersons försorg, den 11 november 2021 kl. 08.00.

AFRY är ett ledande europeiskt företag med global räckvidd inom teknik, design och rådgivning. Vi accelererar omställningen mot ett hållbart samhälle.
Vi är 16 000 hängivna experter inom infrastruktur, industri, energi och digitalisering, som skapar hållbara lösningar för kommande generationer.
Making Future