AFRYs vetenskapligt baserade klimatmål (SBTs) är godkända

fre, 20/05/2022 - 12:41 CEST

AFRYs vetenskapligt baserade klimatmål är godkända av Science Based Targets initiative. Målen är nu externt validerade för att ligga i linje med 1,5°C-ambitionen enligt den senaste klimatvetenskapliga forskningen.

I november 2020 åtog sig AFRY att sätta mål i linje med 1,5°C-ambitionen med Science Based Targets initiative (SBTi). Dessa mål utvecklades och lämnades in 2021 och validerades under första kvartalet 2022.

"Vi tror att djup integration av hållbarhet i vår verksamhet är en drivkraft för ökad påverkan, tillväxt och lönsamhet. Att vidta klimatåtgärder i linje med den senaste vetenskapen är en viktig del av att framtidssäkra vår verksamhet, säger Sara Lindstrand, Sustainability Director AFRY.

AFRYs vetenskapsbaserade mål är anpassade till Carbon Law, vilket innebär att koldioxidutsläppen ska halveras till 2030. De formellt godkända vetenskapsbaserade målen är följande:

AFRY åtar sig att minska utsläppen av absolut scope 1 och 2 växthusgaser (GHG) med 36 % till 2027 från ett basår 2019. AFRY åtar sig också att minska utsläppen av växthusgaser i absolut scope 3 från affärsresor med 36 % inom samma tidsram. AFRY förbinder sig vidare att 87 % av dess leverantörer baserat på på köpta varor och tjänster och kapitalvaror kommer att sätta vetenskapsbaserade mål till 2027.

"Den globala uppvärmningen har nått 1,07°C och vetenskapen säger att vi måste begränsa uppvärmningen till 1,5°C för att undvika hög risk för katastrofala konsekvenser för människor och livsmiljön. Vetenskapligt baserade klimatmål, med tonvikt på vetenskap, har aldrig varit viktigare när det gäller företagens klimatåtgärder. Att ha våra vetenskapsbaserade mål godkända av Science Based Targets initiative är ett viktigt steg på vår resa. Nu kommer vi att fortsätta att stödja våra kunder för att minska utsläppen, säger Linda Strindevall, projektledare för klimatrapportering på AFRY.

AFRYs klimatmål för den egna verksamheten är att halvera CO2-utsläppen till 2030 med 2019 som basår och att uppnå nettonollutsläpp till 2040. AFRYs största påverkan sker genom kunduppdrag och AFRY har som mål att öka den positiva nettopåverkan genom kunduppdragen för att påskynda hållbarhetsomställningen.

Om initiativet Science Based Targets initiative

SBTi är ett partnerskap mellan CDP, FN:s Global Compact, World Resources Institute (WRI) och World Wide Fund for Nature (WWF) som driver ambitiösa klimatåtgärder i den privata sektorn genom att göra det möjligt för organisationer att sätta upp vetenskapsbaserade mål för utsläppsminskningar.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Cathrine Sandegren, Kommunikationschef

+46 70 292 68 26

AFRY är ett ledande europeiskt företag med global räckvidd inom teknik, design och rådgivning. Vi accelererar omställningen mot ett hållbart samhälle.
Vi är 16 000 hängivna experter inom infrastruktur, industri, energi och digitalisering, som skapar hållbara lösningar för kommande generationer.
Making Future

AFRY AB (publ.)