ANDE undertecknar avtal med AFRY om tillhandahållande av tjänster för modernisering av vattenkraftverket Acaray vattenkraftverk i Paraguay

ons, 05/04/2023 - 08:30 CEST

Paraguays statliga energibolag Administración Nacional de Electricidad (ANDE) har valt AFRY, i konsortium med Latinoconsult S.A., för att planera och övervaka rehabiliteringen och moderniseringen av vattenkraftverket Acaray med kapacitet på 200 MW.

Paraguay är en av världens ledande producenter av ren förnybar energi per capita, som till största delen produceras av vattenkraftverk.

Acaray vattenkraftverk i Alto Paraná. togs i drift 1969. Det kommande renoverings- och moderniseringsprojektet finansieras av Interamerikanska utvecklingsbanken (IDB) och är en del av ANDE:s utvecklingsplan plan för energiproduktion 2021-2040 som innebär att det befintliga vattenkraftkomplexet ska utvidgas genom utveckling av 19 små vattenkraft- och solcellsanläggningar och med hybrid- och batterilagringssystem.

AFRY kommer tillsammans med sin konsortiepartner Latinoconsult från Argentina att tillhandahålla fullständiga tjänster för rehabilitering och modernisering av Acaray vattenkraftverk i syfte att förlänga kraftverkets livslängd, förbättra dess tillgänglighet och öka elproduktionskapaciteten.

Projektet pågår i totalt fem år där AFRY i initialt kommer att se över tidigare studier och utforma tekniska lösningar som kommer att upphandlas och slutligen genomföras. Under genomförandet av återställningsarbetet kommer AFRY att övervaka entreprenörerna på plats och kontrollera att projektet uppfyller de tekniska, sociala och miljömässiga kraven.

Eftersom vattenkraft är den viktigaste källan till ren energi i Paraguay är Acaray-Yguazú-komplexet på 200 MW ett av de viktigaste kraftverken för att tillgodose landets växande energibehov och påskynda hållbarhetsomställningen. Det är därför viktigt att modernisera dammsäkerheten, styrsystem och planerna för nödåtgärder för att garantera säkerheten samtidigt som man förbättrar hållbarheten i elförsörjningen genom en ökning av förnybar energi.

Under den officiella ceremonin, som hölls i närvaro av Paraguays president Mario Abdo Benítez och ANDE:s myndigheter, inklusive dess ordförande, Félix Sosa uttryckte Patrick Furrer, landschef för AFRY Chile, sin stolthet över de möjligheter som öppnades genom undertecknandet av kontraktet.

-   Vi är stolta över att kunna leverera hållbara lösningar och ytterligare förbättra de energianläggningar som ingår i ANDE:s övergripande plan ”Generation Roadmap”. Detta är ett av de viktigaste moderniserings- och rehabiliteringsuppdragen inom vattenkraft i Latinamerika, och en del av arbetet som behövs göras för en hållbar energiomställning, säger Patrick Furrer.

Detta projekt bekräftar ANDE:s viktiga roll för landets utveckling.

-   Med samma detta projekt säkrar vi landets vattenkraftsystem, och ger oss också in på Paraguays potentiella marknad för solceller. Vi fortsätter våra ansträngningar att alltid leta efter bättre energikällor, efter att ha uppnått vårt energiöverskott. Expertgrupperna anser att omställning av befintliga energikällor är det bästa alternativet för att öka tillgången på energi utifrån både kostnads- och hållbarhetssynpunkt. Vi ligger därför i framkant - med detta projekt förbereder vi oss för att återställa vårt första vattenkraftverk, som fortfarande är det enda 100% paraguayanska hittills, säger ANDE:s ordförande, Félix Sosa.

Mer information om AFRY:s projekt inom den hållbara energiomställningen finns på afry.com.

För mer information kontakta:

Patrick Furrer, Country Manager, Chile
patrick.furrer@afry.com

Virginia Ferrari, Communications Manager, Energy Division
virginia.ferrari@afry.com

AFRY är ett ledande europeiskt företag med global räckvidd inom teknik, design och rådgivning. Vi accelererar omställningen mot ett hållbart samhälle.
Vi är 19 000 hängivna experter inom infrastruktur, industri, energi och digitalisering, som skapar hållbara lösningar för kommande generationer.
Making Future

Related images