Bokslutskommuniké januari-december 2021

fre, 04/02/2022 - 07:00 CET
Regulatory

Ökad tillväxt och stärkt position inom digitalisering

I kvartalet hade vi en stark tillväxt, en god resultatutveckling inom våra industrisegment och en fortsatt hög förvärvstakt. Vi har stärkt positionen inom digitalisering med den nyetablerade divisionen AFRY X. Under 2022 införs kostnadsåtgärder om 100 MSEK för att stärka lönsamheten ytterligare, säger Jonas Gustavsson, VD och koncernchef.

Fjärde kvartalet 2021

– Nettoomsättningen uppgick till 5 509 MSEK (4 907)

– EBITA exkl jämförelsestörande poster uppgick till 495 MSEK (490)

– EBITA-marginalen exkl jämförelsestörande poster var 9,0 procent (10,0)

– EBITA uppgick till 465 MSEK (453)

– EBITA-marginalen var 8,4 procent (9,2)

– EBIT (rörelseresultat) uppgick till 416 MSEK (459)

– Resultat per aktie före utspädning: 2,66 SEK (2,99)

Januari-december 2021

– Nettoomsättningen uppgick till 20 104 MSEK (18 991)

– EBITA exkl jämförelsestörande poster uppgick till 1 712 MSEK (1 635)

– EBITA-marginalen exkl jämförelsestörande poster var 8,5 procent (8,6)

– EBITA uppgick till 1 662 MSEK (1 509)

– EBITA-marginalen var 8,3 procent (7,9)

– EBIT (rörelseresultat) uppgick till 1 523 MSEK (1 382)

– Resultat per aktie före utspädning: 9,97 SEK (8,29)

–Styrelsen föreslår en utdelning för 2021 på 5,50 SEK (5,00).

KOMMENTAR VD JONAS GUSTAVSSON

2021 var ännu ett händelserikt år för AFRY där vi stärkte vår position inom hållbara och digitala lösningar. Nettoomsättningen för helåret uppgick till 20 104 MSEK, vilket motsvarar en organisk tillväxt justerad för kalendereffekter på 5,3 procent. EBITA-marginalen, exklusive jämförelsestörande poster var 8,5 procent. Vi kommunicerade 18 förvärv med en årsomsättning på 1,2 miljard kronor. Under året har vi fortsatt att utveckla AFRYs digitala erbjudande med vår nyetablerade division AFRY X, investerat i strukturella förbättringar och fortsatt implementeringen av vår systemplattform. Som nästa steg planeras kostnadsåtgärder motsvarande cirka 100 MSEK i årstakt med tyngdpunkt inom Division Infrastructure i syfte att stärka effektivitet och lönsamhet ytterligare.

Stark organisk tillväxt i fjärde kvartalet

Nettoomsättningen i fjärde kvartalet uppgick till 5 509 MSEK (4 907), vilket motsvarar en total tillväxt på 12,3 procent. Den organiska tillväxten justerad för kalendereffekter uppgick till 6,9 procent. Tillväxten drevs av god efterfrågan och stark utveckling inom divisionerna Industrial & Digital Solutions, Process Industries och Management Consulting. Vi har haft en bra tillväxt i nyrekrytering av konsulter och orderstocken har också stärkts under kvartalet.

EBITA, exklusive jämförelsestörande poster, uppgick till 495 MSEK (490) och motsvarande EBITA-marginal uppgick till 9,0 procent (10,0). Marginalen påverkades positivt av en stark resultatutveckling i fyra av våra divisioner riktade mot industrisegmentet, där samtliga levererade en marginal över 10 procent. Som tidigare kommunicerats så har metoden för periodiseringar av lönekostnader ändrats, vilket påverkade EBITA positivt med 31 MSEK under det fjärde kvartalet. Ändringen hade en neutral påverkan på helåret. Den pågående pandemin har lett till en högre sjukfrånvaro än normalt, vilket påverkade resultatet negativt med cirka 40 MSEK. Detta kommer sannolikt även ha en inverkan på första kvartalet 2022.

Utveckling inom divisionerna

Division Infrastructure redovisade en mindre negativ tillväxt i kvartalet och ett lägre resultat jämfört med föregående år. Resultatet påverkades av en hög sjukfrånvaro i slutet av kvartalet och osäkra marknadsförhållanden inom fastighetssegmentet. Dock har utvecklingen jämfört med föregående kvartal stabiliserats.

Division Industrial & Digital Solutions visade en kraftig tillväxt med en EBITA-marginal över 10 procent. Efterfrågan var stark inom alla segment, framförallt inom Food & Life Science och vår förbättrade position inom Automotive fortsätter utvecklas positivt.

Division Process Industries uppvisade en stark tillväxt och resultatutveckling i kvartalet framförallt i Sverige, Ryssland och Asien. Marknaden är stabil, särskilt inom vårt service-erbjudande och för mindre projekt, samtidigt har stora CAPEX-projekt påbörjats.

Division Energy rapporterade ett starkt resultat. Dock noterades en negativ tillväxt, vilket främst beror på pandemins fortsatta påverkan på beslutsprocesser. Med den stabilitet som skapats har divisionen ett tydligt fokus på tillväxt.

Division Management Consulting, som haft ett mycket starkt 2021, uppvisade en kraftig tillväxt och ett starkt resultat drivet av en ökad efterfrågan på strategiska konsulttjänster inom energi- och bioindustrin.

Stärkt position för AFRY

Under kvartalet har nya projekt med fokus på hållbarhet inletts med exempelvis Renewcell för att digitalisera textilåtervinning och Neoen för analys och mätningar inom vindkraft. I linje med strategin fortsätter AFRY att växa organiskt och via strategiska förvärv. Sedan oktober har vi välkomnat bolagen Zert, Trivalo, Vivento och Svea Power. För att ta nästa steg i AFRYs strategiska arbete med att accelerera omställningen i samhället, har Henrik Tegnér utsetts till ny strategi- och hållbarhetschef samt medlem i koncernledningen.

Sedan sammanslagningen mellan ÅF och Pöyry har vi arbetat intensivt för att stärka vår position och utveckla vår verksamhet. Vi är idag en ledande aktör inom bioindustri och har en världsledande position inom segmentet papper & massa. Division Energy har, tack vare en framgångsrik ompositionering, lyft lönsamheten vilket också gäller Industrial & Digital Solutions där vi bland annat stärkt vår position mot fordonsaffären. Division Management Consulting fortsätter stärka sin position med stark tillväxt och lönsamhet. Inom Division Infrastructure har vi en stark position, men baserat på en svagare resultatutveckling så har ett systematiskt förbättringsprogram startats. Innan årsskiftet fick förvärvet av finska Vahanen med cirka 500 medarbetare klartecken. Bolaget kommer att ingå i Division Infrastructure och stärka vår finska verksamhet ytterligare.

Kostnadsåtgärder för ökad lönsamhet

Med syfte att stärka effektiviteten och lönsamheten inom Division Infrastructure, samt också dra nytta av administrativa effektiviseringar i våra större länder, har kostnadsåtgärder motsvarande 100 MSEK i årstakt identifierats. Av dessa kommer cirka 80 MSEK vara riktat mot Infrastructure och cirka 20 MSEK inom administrativa funktioner och processer. Omstruktureringskostnaden estimeras till 100 MSEK och planeras att belasta första kvartalet. Full effekt av besparingarna förväntas uppnås under andra halvåret 2022.

Ledande inom digitalisering

AFRY strävar efter att vara ledande inom industriell digitalisering i Norden och att vara den främsta aktören på att tillämpa digital teknik inom våra kärnsektorer. Vi har under 2021 stärkt positionen inom digitalisering både genom organisk tillväxt och strategiska förvärv. Den 1 januari 2022 etablerades AFRY X som en ny division med omkring 800 digitala experter och cirka 1 miljard i omsättning. Per Kristian Egseth leder den nya divisionen och ingår i koncernledningen. Som ett nästa steg kommer vi att utveckla och skala upp mjukvarutjänster och lösningar inom IoT (Internet of Things), AI, cybersäkerhet och design.

Utsikter

Vi fortsätter att navigera genom de makroekonomiska faktorer som kan påverka oss såsom effekter från den pågående pandemin.

Vi ser starka drivkrafter för att accelerera omställningen i samhället och vi är redo att möta efterfrågan med en position och erbjudande som är starkare än någonsin. Ett stort tack till våra kunder, partners och medarbetare för ett fantastiskt samarbete under året och nu ser vi fram emot ett spännande 2022.

AFRY AB (publ), 169 99 Stockholm
Besöksadress: Frösundaleden 2, 169 70 Solna
Tfn: +46 10 505 00 00 Fax: +46 10 505 00 10
www.afry.com /
info@afry.com
Org.nr. 556120-6474

Denna rapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisorer.

Denna information är sådan information som AFRY AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 4 februari 2022 kl 07.00 CET.

Alla framåtriktade uttalanden i denna rapport baseras på bolagets bästa bedömning vid tidpunkten för rapporten. I likhet med alla framtidsbedömningar innehåller sådana antaganden risker och osäkerheter som kan innebära att verkligt utfall blir annorlunda än det beräknade resultatet.

För mer information:

Jonas Gustavsson, VD och koncernchef, +46 70 509 16 26
Juuso Pajunen, CFO, +358 10 33 26 632

Hela rapporten (inklusive tabeller) kan laddas ned från medföljande länk

Länk till pressbilder

AFRY är ett ledande europeiskt företag med global räckvidd inom teknik, design och rådgivning. Vi accelererar omställningen mot ett hållbart samhälle.
Vi är 16 000 hängivna experter inom infrastruktur, industri, energi och digitalisering, som skapar hållbara lösningar för kommande generationer.
Making Future

Related files