En av landets mest inspirerande ingenjörer

ons, 24/06/2015 - 10:28 CEST

Tidningen Ny Teknik har rankat 30 inflytelserika inspiratörer bland landets kvinnliga ingenjörer, på tredje plats hittar vi ÅFs Jenny Johansson.

Bland landets 50 000 kvinnliga ingenjörer har Ny Teknik rankat 30 av de mest inflytelserika. På listan finns kvinnor med stort inflytande, de som tänker nytt och de som vill förändra världen, och på tredje plats rankas ÅFs Jenny Johansson.

Jenny har under tre år ansvarat för projekteringen av Förbifart Stockholm, landets största infrastrukturprojekt. Nu leder hon arbetet med Ostlänken 1, höghastighetsbanan mellan Stockholm och Malmö. Där sätter hon standarden för byggen av framtidens höghastighetsbanor.

Jenny, stort grattis! Hur känns det?

Känns jätteroligt och hedrande! Känns nästan lite overkligt att få vara med i detta fina sällskap. Man nyper sig i armen lite.

Vad tror du att du har för egenskaper som tagit dig till denna fina utnämning?

Kanske att jag jobbar på och gör klart mina grejer. Att jag kämpar på både i mot och medgång, och inte ger inte upp. Att jag tycker det är så kul och har stort engagemang. Tror det är min passion för denna typ av projekt som driver mig i dessa långa projekt. För det är en utmaning emellanåt, man måste orka hela vägen.

Har du några tips till oss andra om hur man hamnar i så här roliga projekt?

Jag tror det är viktigt att vara tydlig med vad man vill göra och visa att man har ett stort engagemang. Brinner man för projekten har man mycket att bidra med. Det är viktigt att man visar det! Sedan tror jag att det är viktigt att man söker sig till företag som har roliga projekt och kommunicerar vad man vill till sin chef, eller de som driver projekten man är intresserad av. Våga ta initiativ!

Återigen stort grattis! ÅF är stolta över dig!

Här hittar du hela rankinglistan.