Förtydligande: AFRY tecknar IT-avtal med Kammarkollegiet värt ca 100 miljoner kr per år

ons, 19/05/2021 - 10:16 CEST

Med hänsvisning till tidigare pressemeddelande vill AFRY förtydliga ordervärdet på ramavtalet. Avtalet gällande IT- och konsulttjänster för att hjälpa de offentliga verksamheterna med sina IT-behov förväntas ha ett ordervärde för AFRY på cirka 100 miljoner SEK per år. Kammarkollegiets totala upphandling för alla aktörer väntas ha ett maximalt värde om 6 miljarder SEK under fyra års tid.

Kammarkollegiet är den myndighet som ansvarar för effektiv upphandling till det offentliga Sverige. De samordnar ramavtal för att effektivisera upphandlingar av varor och tjänster som myndigheter inhandlar. Nu ingår AFRY i Kammarkollegiets ramavtal om IT- och konsulttjänster, vilket bland annat omfattar uppdrag som ledning av IT-projekt, arkitektur och utveckling samt konsulttjänster. Avtalet gäller statliga förvaltningsmyndigheter och affärsverk, AP-fonder, Sveriges domstolar och domstolsverk samt svenska utlandsmyndigheter.

Vi är mycket stolta och glada över att få ta del av detta ramavtal. Genom att visa vår stora kapacitet och erfarenhet kring digitalisering och IT-leverans är vi ett av de bolag som tilldelats Kammarkollegiets ramavtal för IT-konsulttjänster. Det ligger i linje med vår satsning på digitalisering och hållbarhet, säger Jens Andersson, chef på IT-Solutions, AFRY.

Genom ramavtalet kommer AFRY kunna leverera tjänster till offentlig verksamhet i stora delar av Sverige. Från och med oktober 2022 ska leverans utan begränsning kunna ske i hela landet.

AFRY är ett ledande europeiskt företag med global räckvidd inom teknik, design och rådgivning. Vi accelererar omställningen mot ett hållbart samhälle.
Vi är 16 000 hängivna experter inom infrastruktur, industri, energi och digitalisering, som skapar hållbara lösningar för kommande generationer.
Making Future

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johan Nyman, global presschef
070–646 95 55