Grönt guld till ÅF projekt

tors, 13/11/2014 - 15:50 CET

​Vinnarna i Sweden Green Building Awards korades i måndags. ÅF har en betydande roll i flera projekt!

Sweden Green Building Awards, priset som premierar hållbart byggande i Sverige, delades i måndags ut på en galamiddag i Gyllene salen på Stockholms stadshus. Det är Sweden Green Building Council som med priset belönar de fastighets- stadsutvecklings- och anläggningsprojekt som under det gångna året har varit föredömen för branschen. Bland vinnarna hittades flera projekt där ÅF bidragit med expertis: Skanskas nya huvudkontor Entré Lindhagen, prisade shoppingcentret Emporia i Malmö och Spårväg City i Stockholm. Läs mer om projekten nedan.

SKANSK1.jpg

Leed: Entré Lindhagen, Skanska
Med hjälp av gröna ängsväxter och bin på taket, el från vindkraftsparken i Sjisjka och ett egenpatenterat kylsystem har Skanskas nya huvudkontor Entré Lindhagen certifierats enligt det internationella certifieringssystemet LEED. Byggnaden har klarat kraven för den högsta nivån – Platinum. ÅF har bidragit med lösningar som genomsyrats av stor miljöhänsyn, både gällande inomhusklimat som energieffektivitet.

emporia1_s.jpg

Breeam: Emporia, Steen & Ström Sverige
Emporia i Malmö har miljöcertifierats enligt BREEAM vilket gör shoppingcentret till det första i Sverige med denna certifiering. Certifieringen är resultatet av ett långsiktigt och integrerat miljöarbete från start till öppning. ÅF har bidragit med projektledning som sparat tid och pengar, utmärkta tekniska lösningar kring säkerhet och hållbar behovsanpassad ventilations- och klimatstyrning för Emporias alla shoppingsugna besökare.

SLL, Fotograf: Janne Danielsson

Utmärkelsen för innovation och samverkan kring hållbar utveckling av anläggningsprojekt - Pågående projekt: Spårväg City Bana Stockholm, Skanska och SL-Trafikförvaltning
Spårväg City kommer att förse det nya området Norra Djurgårdsstaden i Frihamns- och Värtahamnsområdet med effektiv och klimatsmart kollektivtrafik. Spårvägssystemet kommer, när det är färdigbyggt 2020, att binda samman Lidingö med Stockholms city. ÅFs uppdrag omfattar tekniska lösningar kring kraftförsörjning och belysning i navet av Stockholms kollektivtrafik.

Om Sweden Green Building Award
Utmärkelsen Sweden Green Building Award har tagits fram av Sweden Green Building Council med syftet att belöna de bästa projekt som certifierats under det gångna året och samtidigt premiera de personer och organisationer som arbetar med hållbart byggande i Sverige. Sweden Green Building Council är öppen för alla företag och organisationer inom den svenska bygg- och fastighetssektorn och verkar för grönt byggande samt för att utveckla och påverka miljö- och hållbarhetsarbetet i branschen.

Kontakta Björn Qvist om du har några frågor.