Hitachi ABB Power Grids tar nästa steg i sin digitaliseringsresa med AFRYs digitala tvilling

tors, 16/09/2021 - 09:00 CEST

Hitachi ABB Power Grids tar nu nästa steg i sin digitaliseringsresa genom att skapa en digital tvilling av en robotcell i en av fabrikerna i Ludvika. Den avancerade teknologin levereras av AFRY genom produkten AFRY Real Digital Twin.

En digital tvilling är en virtuell kopia av ett fysiskt objekt eller system. Framförallt så ger en digital tvilling möjligheten att bygga, testa och verifiera produktionsmiljön i en virtuell värld. Den beskriver den fysiska verkligheten under olika förhållanden och har ett brett användningsområde som bland annat inkluderar prediktivt underhåll, operatörsträning, optimering, säkerhetsprotokollsimuleringar.

Hitachi ABB Power Grids fabrik i Ludvika kommer nu, som ett naturligt steg mot ökad digitalisering, att skapa en digital tvilling av en robotcell som hanterar kondensatorer. Genom AFRY Real Digital Twin byggs en virtuell verklighet som är en exakt kopia av den planerade fysiska produktionsmiljön. På så sätt trimmas och testas först produktionen virtuellt, för att sedan implementeras.

– Genom den här lösningen stärker vi vår konkurrenskraft på den globala marknaden samtidigt som vi utvecklar en än mer ergonomisk och säkrare arbetsmiljö. Liksom vår teknik, ska vår produktion ligga i framkant för att möta den ökade efterfrågan på produkter och lösningar som möjliggör en hållbarenergiomställning, säger Andreas Berthou, global chef för enheten HVDC på Hitachi ABB Power Grids.

En av de främsta fördelarna med AFRY Real Digital Twin är att idrifttagning och uppstartstider reduceras, vilket innebär mer hållbar produktion, minskade produktionsförluster och lägre produktionskostnader.

– Vi är glada att vi med AFRY Real Digital Twin blir en del av digitaliseringssatsningen som görs av Hitachi Power Grids i Ludvika. Vi ser fram emot ett fortsatt nära samarbete inom hållbara lösningar för industrin, säger Per Kristian Egseth, Head of AFRY X.

AFRY är ett ledande europeiskt företag med global räckvidd inom teknik, design och rådgivning. Vi accelererar omställningen mot ett hållbart samhälle.
Vi är 16 000 hängivna experter inom infrastruktur, industri, energi och digitalisering, som skapar hållbara lösningar för kommande generationer.
Making Future

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Louise Gyll, global presschef

Andreas Buhlin, Solution Owner AFRY Real Digital Twin