"Jag tror på positiva förebilder"

mån, 10/11/2014 - 10:58 CET

Maria Grahm anställdes på ÅF i samband med Ladies Month, initiativet att endast anställa kvinnor under en månad. Här berättar hon hur hon ser på initiativet och hur det är att arbeta i ett mansdominerat område.

Maria Grahm anställdes på ÅF i samband med Ladies Month (initiativet att bara anställa kvinnor under en månad). Hon är el- och automationsingenjör, jobbar i ett mansdominerat område och kommer senast från ett tillverkande företag i elinstallationsbranschen där hon arbetade som teknisk projektledare med produktutveckling.

Maria, vad är viktigt för dig när du väljer arbetsgivare?

Det allra viktigaste för mig när jag sökte nytt jobb var att kunna utvecklas långsiktigt. På ÅF såg jag flera karriärvägar och det finns möjlighet att kunna växla spår om jag vill prova nya utmaningar. ÅFs vision om hållbarhet var också viktigt för mig.

Vad tycker du om ÅFs initiativ att bara anställa kvinnor under en månad?

Jag kände inte till Ladies Month när jag sökte tjänsten och kände mig till en början tveksam till initiativet. Det är positivt att uppmuntra kvinnor att söka kvalificerade ingenjörstjänster. Samtidigt vill man bli anställd för sin kompetens, och inte sin könstillhörighet. Men om initiativet har ökat rekryteringsunderlaget av kvinnor, och man tävlar på lika villkor vid intervjuerna, då tycker jag att Ladies Month är en bra idé.

Du arbetar i en grupp som idag är ganska mansdominerad – hur tror du att ni kan förbättra detta i er grupp? Och hur påverkas du av att det är en mansdominerad grupp?

Jag tror mycket på personliga nätverk. Om det ska ske nyrekrytering till vår grupp, kan alla bidra genom att tipsa om lämpliga kandidater, kanske tidigare kurskamrater eller arbetskamrater. Jag tror också på positiva förebilder. Jag har själv haft kvinnliga chefer och projektledare som har fått mig att våga ta nästa steg. Jag har alltid arbetat på mansdominerade arbetsplatser och har sällan upplevt några negativa sidor. Däremot har manliga kollegor uttryckt att det blir bättre stämning när det finns fler kvinnor på arbetsplatsen. Det är lätt att det blir en viss jargong när det ena eller andra könet är överrepresenterat. Jag tror att en jämn fördelning gällande kön, ålder och etnicitet kan bli en framgångsfaktor för ÅF.

Vad gör dig riktigt motiverad att gå till jobbet?

Utmanande arbetsuppgifter och trevliga kollegor! Utöver alla tekniska utmaningar är det viktigt att ha kul tillsammans.