Jonas Wiström - Årets VD

tis, 11/11/2014 - 08:57 CET

Den 10:e november utsågs Årets VD och ÅFs VD, Jonas Wiström, fick utmärkelsen för sitt enastående arbete på ÅF.

​Årets VD är ett event med ambitionen att lyfta fram bra ledarskap i svenskt  näringsliv. Initiativet kommer från Motivation.se och utbildningsföretaget Executive People. För tredje året i rad har de samlat in namn på några av Sveriges bästa företagsledare och ÅFs VD, Jonas Wiström, fick utmärkelsen i kategorin stora företag.

En jury bestående av tolv högt uppsatta ledare från olika branscher valde Jonas med följande motivering:

När årets VD klev in på kontoret för tio år sedan, hade företaget dålig lönsamhet och en förlegad image. Med sina ledaregenskaper, som bland annat resulterat i toppbetyg från medarbetarna, har
årets VD omvandlat företaget till att inta en hög position bland de nordiska konkurrenterna, och med en lönsamhet som fördubblats under de senaste fem åren. Årets pristagare verkar föredömligt för att öka antalet kvinnliga medarbetare i en mansdominerad bransch, och satsar dessutom hårt på social och miljömässig hållbarhet.

Jonas, hur känns det att vara Årets VD?

Det känns fantastiskt! Det här är ett erkännande för hela ÅF. Det är så många människor som har bidragit under många års tid, inte minst ÅFs starka ledningsgrupp.

Vad är nyckeln till din framgång som ledare?

Jag hoppas och tror att jag har lyckats rekrytera och behålla en heterogen
grupp av högpresterande individer som tycker om att jobba tillsammans.

Hur gör du för att utvecklas som ledare?

Jag lyssnar på mina kollegor och lär av andra.

Related images