Ljusevent lyste upp Norra Djurgårdsstaden

fre, 11/12/2015 - 11:06 CET

På kvällen den 26 november 2015 arrangerade ÅF Lighting i samarbete med Stockholms stad ett ljusevent i Norra Djurgårdstaden. Med hjälp av 130 frivilliga med bärbara LED-lampor och ljusfilter förvandlade man det vanligtvis mörka gamla industriområdet med ljus under en kväll.

På kvällen den 26 november 2015 arrangerade ÅF Lighting i samarbete med Stockholms stad ett ljusevent i Norra Djurgårdstaden. Med hjälp av 130 frivilliga med bärbara LED-lampor och ljusfilter förvandlade man det vanligtvis mörka gamla industriområdet med ljus under en kväll.

Bakgrunden till ljuseventet i Norra Djurgårdsstaden var att Stockholms stad vann ett kostnadsfritt förslag på ljusdesign i en tävling som ÅF Lighting arrangerade. ”Win a Lighting Makeover” syftade till att öka medvetenheten om vikten av ljus och ljusdesign, och ingick i programmet för det internationella ljusåret 2015, som anordnades av Lighting-Related Organizations i UNESCOs regi.

I januari 2015 lanserade ÅF Lighting tävlingen, där allmänheten fick föreslå platser som man ville lyfta genom ljusdesign. Stockholms stad vann med sin nominering av två historiskt viktiga gasklockor i Norra Djurgårdsstaden. Här äger ett omfattande stadsutvecklingsprojekt rum, med byggnadsplaner för 12000 bostäder, 35 000 arbetsplatser, infrastruktur, service, och lokaler för konst och kultur. Området ligger nära Frihamnen och användes förr främst för gasproduktion och annan industri. Den relativa närheten till Stockholms innerstad i kombination med läget nära vatten, skog och grönområden ger den nya stadsdelen stor attraktionskraft.

Efter att parterna diskuterat olika möjligheter och ljusscenarier beslutade man sig för att anordna ett ljusevent där allmänheten i samarbete med professionella ljusdesigners och en fotograf skulle få skapa tillfälliga ljussättningar. På så sätt skulle deltagarna personligen få uppleva kraften i ljusdesign, samtidigt som de scenarier man skapade skulle kunna delas med allmänheten efter att ha fotograferats med långa slutartider. Med hjälp av starka bärbara LED-armaturer, ljusfilter och en så kallad pixelstav skapade man fyra dramatiska och lekfulla ljusscenarier.

“Jag är mycket nöjd med resultatet. Ikväll skapade vi ljuskonst tillsammans”, sade Kai Piippo, chefdesigner på ÅF Lighting. “Vi lyckades besjäla dessa spännande platser och förstärka deras arkitektoniska kvaliteter med ljus.”

“Människor uppskattar verkligen att få se dessa fantastiska byggnader på nära håll”, sade Staffan Lorentz, utvecklingschef för Norra Djurgårdsstaden. “När vi via vår webbplats bjöd in allmänheten att anmäla sig blev det fullbokat nästan omedelbart.”

Här kan du se foton från ljuseventet.

Foto: Lennart Johansson.

Ljusutrustning sponsrad av SGM. sgmlight.com

Corporate Communication
ÅF AB