Nytt mästerverk i Østbanehallen

mån, 16/02/2015 - 10:50 CET

En pixelvägg utformad av ÅFs Lighting team är huvudattraktionen i Ø, det nya namnet på saluhallen Østbanehallen vid Oslo centralstation. Väggen visades för allmänheten vid en ljusshow i samband med den stora invigningen av Ø.

Förra veckan öppnades Ø återigen efter omfattande renoveringar av byggnaden som ligger centralt i Oslo. I den stora hallen huserar nu restauranger och caféer som tack vare läget vid slutet av Oslos viktigaste shoppingstråk Karl Johan blir en naturlig mötesplats för stadens invånare. ÅFs Lighting team har planerat och utformat belysningen för hela byggnaden, inklusive torget framför, fasaden och hallen.

Vid hallens bortre vägg finns en unik, färgrik pixlad vägg med 71 transparenta LED-paneler. Panelerna kan styras individuellt så att färgen på varje panel ändras. Designen är inspirerad av soluppgång och gryning eftersom byggnaden är vänd i ostlig riktning. Väggen ska likna en soluppgång inomhus och ger möjlighet till att skapa olika stämningsljus under dagens lopp.

Ljusdesign som knyter samman gammalt och nytt

Belysningen i denna fascinerande gamla byggnad lyfter fram den vackra arkitekturen, historien och den tidigare användningen som avgångshall för järnvägsresenärer. Den funktionella belysningen omfattar 450 fästen och 6 000 dioder av senaste tekniska snitt, Dark Light LED. Det är första gången den här typen av teknik används i Norge.

Mellbye Arkitektur Interiør AS ansvarar för de väl avvägda förbättringar som gjorts på byggnaden och har enbart använt högklassiga material för att skapa en finkänslig kombination av gammalt och nytt. Belysningen stöder denna ambition genom sin integration i byggnadens arkitektur. Ett avancerat kontrollsystem anpassar automatiskt belysningen till årstid och tidpunkt på dygnet så att både dagsljus och energi utnyttjas optimalt.

Ø öppnades torsdagen den 5 februari med en färgrik ljusshow som utformats särskilt för evenemanget. ÅF bidrog även med rådgivande ingenjörer till ventilationssystem och elinstallationer i projektet.

Kontakt: Morten Jensen morten.jensen@afconsult.com

Fotograf: Tomasz Majewski