Pöyry signerar nytt kontrakt med Largo Resources i Brasilien

ons, 01/07/2020 - 08:00 CEST

Uppdraget inkluderar för- och detaljprojektering av det kanadensiska företagets nya anläggning för vanadiumtrioxid.

Pöyry, en del av AFRY, tillkännager ett utökat samarbete med Largo Resources genom att signera nytt avtal gällande en ny produktionslinje för vanadintrioxid (V2O3) som ska byggas i Maracás, i Bahia, Brasilien. Den nya anläggningen kommer att kunna producera 14 ton per dag. Arbetet med ingenjörsdesignen startade i april och beräknas vara slutfört under juli 2020.

Largo kommer att investera cirka 10 miljoner USD i den nya anläggningen. Den första fasen, som inkluderar bygg, beräknas påbörjas under andra  halvåret 2020. Idrifttagning planeras ske under andra kvartalet 2021. Totalt arbetar cirka 20 konsulter från Pöyry i Largo-projektet. Det inkluderar även team i Finland, med erfarenhet från ett tidigare projekt av en liknande anläggning som producerar vanadiumtrioxid.

”Valet av Pöyry som utvecklingspartner visar Largo Resources stora förtroende för kvaliteten i vårt arbete  i ett högteknologiskt projekt. Det ger möjlighet för oss att använda vår expertis både lokalt och globalt i ett integrerat arbete, säger Fábio Bellotti da Fonseca, President Pöyry Brazil och betonar de är stolta över möjligheten att få bidra till denna fas i Largo-projektet. Under  2019 genomförde Pöyry  en konceptuell studie av den nya anläggningen.

För mer information, välkommen att kontakta:

Fabio Bellotti da Fonseca, President Pöyry Brazil
Tel +55 11 94127 9821
E-post fabio.fonseca@poyry.com

Nicholas Oksanen, EVP, Head of Process Industries
Tel +358 40 565 3199
E-post Nicholas.oksanen@afry.com

Om Pöyry

Pöyry är ett internationellt företag inom teknik, design och rådgivning. Vi hjälper våra kunder att utvecklas inom hållbarhet och digitalisering.
Vi är 17 000 hängivna experter inom områdena infrastruktur, industri och energi, som arbetar världen över för att skapa hållbara lösningar för kommande generationer.

Making Future