Praktikant på ÅF får internationellt pris inom industridesign

tors, 17/12/2015 - 13:39 CET

Simon Larsson är praktikant inom industridesign på ÅF och vann nyligen pris för the ABT (Autonomus Baggage Train), en design han skapade för sitt examensarbete innan han kom till ÅF.

Simon tog sin examen på Umeå Institute of Design tidigare i år. Det tio veckor långa examensarbetet fick mycket uppmärksamhet både nationellt och internationellt. Projektet vann det finaste priset i den internationella designtävlingen Spark Awards och har presenterats för ledningsgruppen för hantering av bagage på svenska flygplatser. Swedavia är fortfarande intresserade av konceptet och chansen finns att ABT används i framtiden.

Simon, berätta om konceptet ABT

Jag inledde projektet med att göra research på två flygplatser med två olika företag, Swedavia och Aviator, för att få en förståelse för hur bagagehantering görs idag. Flygplatspersonalen har ett hårt jobb och lyfter upp till 15 ton per dag per person. Varje väska lyfts manuellt sex gånger från att den checkas in till att den landar på bagagebandet. Jobbet är enformigt för kroppen och leder ofta till såväl rygg- som nackproblem och andra fysiska skador. ABT är designat för att transportera bagage mellan terminaler och flygplanen och den har även förmågan att lasta av och på väskor automatiskt, tack vare dess inbyggda bagageband. På så sätt reduceras antalet manuella lyft från sex till två, väntetiden kortas ner för passagerare, slitage på såväl väskor som bagageband minskar och dessutom bidrar ABT till en säkrare arbetsmiljö.

Hur känns det att vinna Spark Awards?

Det känns helt fantastiskt att vinna en internationell designtävling av Spark Awards storlek! Det är som ett kvitto på att jag verkligen har lärt mig någonting under mina 3 år på Designhögskolan i Umeå (Umeå Institute of Design). Designbranschen är en konstig bransch där ens självförtroende kan gå upp och ner från en dag till en annan och då är det skönt att ha ett pris att luta sig tillbaka på, som ett bevis på att man är bra på det man gör. Men samtidigt som det kan vara en del press att jobba med att ta fram produkter så är det också väldigt roligt och något jag verkligen brinner för.

Just nu är du praktikant på ÅF men vad värdesätter du mest hos en framtida arbetsgivare?

Jag värdesätter företag där jag får jobba med många olika projekt, inom olika områden, så att jag hela tiden lär mig någonting och fortsätter att utmana mig själv att tänka i nya banor. Det är också väldigt viktigt för mig att min arbetsgivare bryr sig om de anställdas välmående och att det finns en förståelse för att man inte kan producera som en person med 10 års arbetserfarenhet direkt när man är nyexaminerad från sin utbildning.