Rundabordssamtal om morgondagens produktutveckling

mån, 30/03/2015 - 10:01 CEST

Sju skarpa hjärnor från några av Sveriges tekniska högskolor och universitet besökte nyligen huvudkontoret i Solna för diskutera framtidens teknik tillsammans med Jonas Wiström och Fredrik Nylén.

Temat för diskussionen var vilken teknik som kommer att styra morgondagens produktutveckling. Detta var det andra av tre rundabordssamtal på temat framtidsspaning som görs inom ramen EVEN ODDS, ÅFs process för jämställdhet. Syftet med aktiviteten är att locka fler kvinnor till ÅF.

En av de som deltog under samtalet var Malin Arvidsson som studerar Datateknik på KTH.

Vad lockade dig att söka till ÅFs Framtidsspaning?
- Jag ville gärna ta chansen att få prata om det som jag lever och brinner för, teknik i framtiden och hur jag som ingenjör kan att påverka den.

Vad tyckte du om den här formen av samtal?
- Det var toppen, så kul att vara i ett rum med så många intellektuellt stimulerande och kompetenta människor! Jag tyckte vi hade ett brett perspektiv och många intressanta frågeställningar kom upp.

Skulle du rekommendera någon av dina vänner att söka sig till ÅF?
- Absolut! Det är uppfriskande att se att en företagsledning tar upp frågor av mer filosofisk karaktär inom ramen för tekniken. Jag uppskattade Jonas Wiströms breda, globala perspektiv på framtidens teknik. Det gör ÅF intressant för den ”nya” generation ingenjörer som snart ska ut på arbetsmarknaden.

Vad tycker du att ÅF behöver göra för att attrahera denna nya generation?
- Jag tycker att ÅF behöver sikta på att vara i kvalitativ forskningsspets i kombination med ett starkt implementerade agerande.

Framtidspaningen görs i formen av ett rundabordssamtal dit kvinnliga sista-års-studenter har fått söka för att tillsammans med Jonas Wiström och ÅFs divisionschefer sia om framtiden inom sitt specifika teknikområde.

Urvalsprocessen var tuff och endast 20 ingenjörsstudenter/studenter har fått chansen att delta. Det sista samtalet kommer att handla om Framtidens energiförsörjning.

Från vänster: Kristin Audell, Ida Carlsson, Emma Elofsson, Josefin Bertilsson, Ida Nilsson, Julia Erkers, Åsa Törngren. Cecilia Dreijer, Kajsa Björn, Ebba Kierkegaard och Malin Arvidsson