Välkommen till ÅF Offshore Race och Rundabordsamtal om mikroplaster i Östersjön

ons, 27/06/2018 - 15:06 CEST

Torsdag 28 juni drar ÅF Offshore Race igång – Nordens största havskappsegling och ett av Stockholms mest besökta event. I år inleder ÅF med ett Rundabordssamtal om mikroplaster i Östersjön.

ÅF är stolt sponsor av Offshore Race – ett event med höga hållbarhetsambitioner. Eventet har blivit en sommartradition i Stockholm och bjuder på en stor folkfest samtidigt som det också är Nordens största havskappsegling.

Se starten i Stockholm och målgången på Sandhamn

ÅF Offshore Race är lika mycket en svensk seglingsklassiker för kompisgäng och nöjesseglare som en utmaning för de allra bästa proffsteamen från norra Europa. Första tävlingen runt Gotland startade 1937, nu mer än 80-år senare är tävlingen runt Gotland en klassiker.

Närmare 300 segelbåtar deltar med start mitt i Stockholm utanför Skeppsholmen. Starten går söndagen den 1 juli från kl 11-14 med målgång på Sandhamn 2-3 dygn senare.

ÅF Race Village på Skeppsholmen

Besök gärna ÅF Race Village på Skeppsholmen som är ett av Stockholms mest besökta sommarevent som sker i samband med starten av ÅF Offshore Race. Skeppsholmen fylls med närmare 300 segelbåtar och evenemangsområdet kan upplevas från torsdag 28 juni under 4 dagar fram till starten av ÅF Offshore Race söndagen den 1 juli. Evenemanget bjuder på segling, restauranger, musik och mycket mer. Se hela programmet här.

Oavsett hur man deltar så är havet alltid i fokus och en förutsättning för att vi ska kunna genomföra ÅF Offshore Race. Därför känns det naturligt att också belysa några av de utmaningar som vi står inför när det gäller våra hav och vatten.

ÅF bjuder in till Rundabordssamtal - En Östersjö fri från mikroplaster 28 juni

Mikroplaster är ett växande miljöhot i våra hav och vattendrag. Samtidigt saknas standardiserade provtagnings- och analysmetoder, eller kartläggning över spridning och effekter. Under ÅF Offshore race bjuder vi in till ett Rundabordssamtal om de akuta utmaningar som mikroplaster utgör. Hur vi skyddar vårt vatten och skapa hållbara städer och kuster ur stort är hotet? Hur håller vi huvudet kallt när det kommer nya larmrapporter nästan oavbrutet? Hur tar vi hjälp av forskningsrön på bästa sätt? Välkommen att delta och lyssna!

När: Torsdag 28 juni, kl 16-17
Plats: ÅF Race Village, Skeppsholmen, Stockholm

Panel:
Jakob Granit, generaldirektör HAV
Åsa Westlund, miljöpolitisk talesperson (S)
Merci Olsson, Communications Director Race For The Baltic
Martijn van Praagh Forsknings- och utvecklingschef Vatten&Miljö ÅF och Lunds Universitet
Hans Bertil Wittgren, FoU-chef VA Syd/Sweden Water Research
Carl Schlyter, riksdagsledamot (MP)
Karin Karlsbro, ordförande Gröna Liberaler

Moderator:
Nyamko Sabuni, Hållbarhetsdirektör på ÅF

Varmt välkomna!

Corporate Communication
ÅF AB (publ)

ÅF är ett ingenjörs- och designföretag med verksamhet inom energi, industri och infrastruktur. Vi skapar hållbara lösningar för kommande generationer genom att förena människor och teknik. Vår bas är i Europa och våra affärer och kunder finns över hela världen.

ÅF – Making Future.

ÅF AB (publ), Frösundaleden 2, SE-169 99 Stockholm