Produktionsfaciliteter i Starovice, Tjekkiet

AFRY færddigør nye produktionsfaciliteter for Chr. Hansen

AFRY har leveret rådgivning på Chr. Hansens nye produktionsfaciliteter, der for nyligt blev indviet i Starovice i Tjekkiet

De nye produktionsfaciliteter, som ingeniørkoncernen AFRY har projekteret, erstatter en eksisterende fabrik fra 1980’erne, og er med til at sikre, at man kan fremstille gode bakterier til ensilage af højere kvalitet. Dette er samtidig med til at understøtte Chr. Hansens arbejde med dyresundhed.

”Chr. Hansen har valgt AFRY som betroet samarbejdspartner, hvilket gør dette projekt til vores første samarbejde uden for Danmark. AFRY-teamet har med sin lokale tilstedeværelse i Tjekkiet forstået kravene og projektets vigtighed for Chr. Hansen. Vi kan alle være stolte af det, vi har opnået,” siger Kenneth Borch Larsen, Vice President, Global Engineering Chr. Hansen.

Projektet er udført med aktører fra flere lande, herunder AFRY’s afdelinger i Danmark, Sverige, Tjekkiet og Estland.

”Vi er meget stolte af vores samarbejde med Chr. Hansen og den succesfulde færdiggørelse af deres nye produktionsfaciliteter i Tjekkiet. Vi er glade for at have været en del af indsatsen med at opgradere fabrikken og dermed bidrage til bedre dyresundhed,” siger Robert Larsson, EVP og Head of Division Industrial & Digital Solutions i AFRY.

Produktionsfaciliteter i Starovice, Tjekkiet
Rundvisning på fabrikken. Paul Lange, AFRY's danske Country Manager ses yderst til højre.

Food and life science-projekter stiller særlige krav til ingeniørrådgivning

"På projektet har vi som rådgiver haft særligt fokus på hurtig projekteksekvering samt på at leve op til høje krav til lovgivning, kvalitet og effektivitet, som vi ofte ser på et projekt som dette," siger Paul Lange, Country Manager i AFRY Danmark.

AFRY har bl.a. leveret rådgivning inden for 3D-design, el, automation samt proces og installationer, og desuden været ansvarlig for at udføre testaktiviteter på sitet.

”For Chr. Hansen var succeskriteriet at starte produktionen i marts 2022 for at imødegå produktionssæsonen og forsyne vores kunder med dyresundhedsprodukter. Dette er vi lykkedes med ved hjælp af et stærkt samarbejde mellem parterne. Vigtigst af alt har vi undgået sikkerhedshændelser og vores produktionsfaciliteter overholder normerne,” siger Kenneth Borch Larsen.

På åbningsdagen var der rundvisning på den nye fabrik med deltagelse fra bl.a. den danske ambassadør Søren Kelstrup og AFRY’s danske Country Manager Paul Lange.