ÅF köper Solid Engineering AS

Regulatory

För mer information:

Per Magnusson, Divisionschef Division Industry, +46 70 676 64 26

Som ett led i ÅFs tillväxtstrategi och ambition om att stärka positionen inom Transmission& Distribution förvärvar ÅF den norska energiteknikkonsulten Solid Engineering AS.

Solid Engineering AS grundades 2002 och erbjuder rådgivning och tekniska konsulttjänster till den norska energimarknaden.

Kärnkompetensen omfattar projektledning, byggledning, kvalitets- och säkerhetskontroll av högspänningsledningar. Företagets största kund är Statnett SF.

-  Norge är en prioriterad tillväxtmarknad för ÅF. Tillsammans blir ÅF och Solid en ledande teknikkonsultleverantör till den nordiska energimarknaden som kommer att kunna skapa mervärde för både kunder och anställda, säger Per Magnusson, chef division Industry ÅF.

- Sedan starten 2002 har Solid levererat ingenjörstjänster av hög kvalitet på den norska marknaden.  Solid blir nu en del av ett av Nordens största och mest kompetenta ingenjörsteam. Vi ser fram emot att bli en del av ÅF och att utveckla nya affärer tillsammans, säger Tor Magne Johansen, vd för Solid Engineering AS.

Solid Engineering AS och dotterbolaget Solid Consult AS, vilket också ingår i förvärvet har tillsammans cirka 70 anställda och en omsättning på cirka 100 MNOK. Företagen ska även i fortsättning ha sitt huvudsäte i Molde.

Solid Engineering konsolideras från och med den 1 oktober 2016 och blir en del av ÅFs Industry Division.

ÅF är ett ingenjörs- och konsultföretag med uppdrag inom energi, industri och infrastruktur. Sedan 1895 har vi bidragit till våra kunders utveckling och framgång. Genom att kombinera olika teknikområden och kompetenser skapar vi lönsamma, innovativa och hållbara lösningar för en bättre framtid. Vår bas är i Europa men vår verksamhet och våra kunder finns i hela världen.

ÅF - Innovation by experience