ÅF designar rekordstor processanläggning för returenheter inom livsmedelsindustrin

mån, 29/02/2016 - 08:58 CET

ÅF ska designa och leverera en ny logistik- och processanläggning i Västerås för hantering och tvätt av de returlådor och returpallar som används inom dagligvaruhandeln och livsmedelsindustrin. Uppdragsgivare är Svenska Retursystem och uppdraget är värt 15 MSEK. Anläggningen i Västerås kommer att bli Svenska Retursystems största hittills och ska kunna hantera cirka 70 miljoner returlådor per år.

ÅF ska designa och leverera en ny logistik- och processanläggning i Västerås för hantering och tvätt av de returlådor och returpallar som används inom dagligvaruhandeln och livsmedelsindustrin. Uppdragsgivare är Svenska Retursystem och uppdraget är värt 15 miljoner kronor.

Anläggningen i Västerås kommer att bli Svenska Retursystems hittills största och ska kunna hantera cirka 70 miljoner returlådor per år. Produktionsstart sker i april 2017.

Uppdraget är ett så kallat EPCM-uppdrag där ÅF ansvarar för hela projektet, allt från design och projektering till inköp och byggledning. ÅF ansvarar även för övergripande projektledning av uppförande och driftsättning av den nya anläggningen.

För mer information kontakta Lars Eijvergård, kundansvarig på ÅF, 010 505 79 48, lars.eijvergard@afconsult.com.

Bildkälla: Svenska Retursystem.

<p>ÅF is an engineering and consulting company for the&nbsp;energy, industrial and infrastructure markets, creating progress for our clients&nbsp; since 1895.&nbsp;By connecting technologies we provide profitable,&nbsp; innovative and sustainable solutions to shape the future and improve people's&nbsp;lives.&nbsp;Building on our strong base in Europe, our business and&nbsp;clients are found all over the world.&nbsp;</p><p>ÅF – Innovation by experience.</p>