ÅF förvärvar VVS-Byrån i Växjö

fre, 18/12/2015 - 08:41 CET

ÅF förvärvar per den 1 januari 2016 samtliga aktier i VVS-Byrån i Växjö AB. Förvärvet av VVS-Byrån förstärker ÅFs erbjudande inom fastighetsrelaterade projekteringstjänster i sydöstra Sverige. Det Växjöbaserade företaget med 9 medarbetare arbetar framför allt med konstruktion av VVS- och kyllösningar samt energieffektivisering för kommersiella fastigheter, vårdbyggnader, industrilokaler, skolor och bostäder.

”Detta är ett viktigt förvärv för vår fortsatta expansion i Växjö och sydöstra Sverige”, kommenterar Björn Qvist, ÅFs affärsområdeschef Buildings. ”Samgåendet med VVS-Byrån kommer att förstärka vår lokala kapacitet för större helhetsåtaganden mot byggsektorn i regionen – vi känner varandra väl sedan tidigare och jobbar redan tillsammans i flera uppdrag. De har duktiga medarbetare och ett gott renommé bland sina kunder”, säger Jonas Lindqvist som är ÅF Buildings marknadsområdeschef i Växjö.

Bland kunderna finns rör- och installationsentreprenörer, bygg- och fastighetsbolag och husfabrikanter.

”Växjö-regionen är en av Sveriges mer expansiva, med stora planerade investeringar inom bostäder, skolor, vårdbyggnader och infrastruktur. Genom samgåendet med ÅF kan vi ännu bättre stödja våra befintliga kunder inom fler teknikslag än VVS, samtidigt som vi får tillgång till en betydligt större kundbas. Vår spetskompetens inom medicinska gaser är efterfrågad i ÅFs många sjukhusprojekt. Det här känns riktigt spännande!” avslutar Jörgen Ottman, VD på VVS-Byrån som under våren går in i rollen som sektionschef hos ÅF i Växjö.

VVS-Byrån i Växjö integreras i division Infrastructure, som nu ytterligare förstärker sin position som Sveriges ledande aktör inom området.

För mer information, kontakta Björn Qvist.

<p>ÅF is an engineering and consulting company for the&nbsp;energy, industrial and infrastructure markets, creating progress for our clients&nbsp; since 1895.&nbsp;By connecting technologies we provide profitable,&nbsp; innovative and sustainable solutions to shape the future and improve people's&nbsp;lives.&nbsp;Building on our strong base in Europe, our business and&nbsp;clients are found all over the world.&nbsp;</p><p>ÅF – Innovation by experience.</p>