ÅF utför supereffektiva energisimuleringar på Nya Karolinska

ons, 25/05/2016 - 07:45 CEST

Yang Chens arbete har inneburit stora tids- och kostnadsbesparingar för Skanska.

Universitetssjukhuset Nya Karolinska Solna byggs med höga miljömässiga ambitioner. Planen är att uppnå miljöcertifieringen Guld enligt både Miljöbyggnad och LEED. För att utföra de energimodelleringar som krävs för LEED har Skanska anlitat ÅF, och fått ett ovanligt gott resultat. ÅF har utfört simuleringar för alla faser för NKS och de senaste har just godkänts av certifierarna helt utan anmärkningar- något som är ytterst sällsynt.

Det är en laboratoriebyggnad och ett patienthotell på Nya Karolinska Solna som ÅF just utfört energisimuleringar för. Enligt det amerikanska certifieringssystemet LEED krävs att resultatet skickas till US Green Building Council för bedömning av experter. Normalt sett får man sedan tillbaka ett antal så kallade kommentarer eller anmärkningar. Utifrån dessa måste olika aspekter av modelleringen åtgärdas och nya beräkningar skickas in, i en process som vanligtvis omfattar flera kostsamma rundor. Men i dessa fall blir det alltså inte nödvändigt. De båda senaste simuleringarna har godkänts helt utan anmärkningar.

- Att få igenom energisimuleringar på första försöket - det är mycket ovanligt, menar Björn Qvist, affärsområdeschef på ÅF. När man på så sätt undviker en utdragen certifieringsprocess spar man förstås tid och pengar åt kunden, i detta fall Skanska.

Energimodelleringar för laboratorier är särskilt svåra: - I dessa fall är det många faktorer man måste beakta enligt ASHRAE krav för LEED-simuleringar. Laboratoriebyggnader har ju till exempel ovanliga och komplexa ventilationssystem, förklarar Yang Chen, som är doktor i energiteknik och den som ansvarat för ÅFs energiberäkningar åt Skanska.

- Inte en enda kommentar fick vi på energimodellen eller energipoängen! Detta har nog aldrig hänt under den tid jag jobbat med LEED. Riktigt bra jobbat! kommenterade Klara Gunnarsson, som är Skanskas LEED-samordnare för NKS-projektet.

Energisimuleringar är en viktig faktor i många olika miljöcertifieringssystem för byggnader, inklusive det svenska systemet Miljöbyggnad. När det gäller LEED brukar ca 30 procent av det totala bedömningsunderlaget utgöras av energisimuleringar.

Kontakt ÅF

Dr Yang Chen

yang.chen@afconsult.com

Mer info om LEED:

Mer info om ÅFs arbete på Nya Karolinska:

Mer info om energieffektivisering på ÅF:

Mer om miljöcertifiering:

<p>ÅF is an engineering and consulting company for the&nbsp;energy, industrial and infrastructure markets, creating progress for our clients&nbsp; since 1895.&nbsp;By connecting technologies we provide profitable,&nbsp; innovative and sustainable solutions to shape the future and improve people's&nbsp;lives.&nbsp;Building on our strong base in Europe, our business and&nbsp;clients are found all over the world.&nbsp;</p><p>ÅF – Innovation by experience.</p>