ÅF utvecklar produktionssystem för Stena Recycling

tors, 06/10/2016 - 15:45 CEST

Stena Recycling har gett ÅF Industriell IT Karlstad, uppdraget att utveckla ett produktionssystem till bolagets nya anläggning – Stena Nordic Recycling Center, Halmstad.

Den nya anläggningen, som blir en av Europas modernaste, tar återvinning till en helt ny nivå. Med flera automatiserade processer samlade på en plats skapas en effektiv och industriell helhet med kapacitet att återvinna mer material från industrin och annat avfall från samhället.

Produktionssystemet som utvecklas av ÅF kommer att effektivisera hela produktionsprocessen och ge bl.a. mindre lagerstorlekar, ekonomisk uppföljning och ett bra stöd i processen till användarna. Systemet möjliggör även en koppling mellan produktionsprocessen och affärssystem.

- Vi är mycket glada över ett fortsatt förtroende från Stena Recycling då vi har varit med ända från kravspecifikation och nu till utveckling av ett nytt modernt system till Stenas nya anläggning, ett förtroende som bygger på vår långa erfarenhet, säger Richard Hellberg projektledare ÅF Industriell IT Karlstad.

ÅF Industriell IT har länge arbetat med s.k. MES-system för att hjälpa olika branscher inom industrin att nå en högre digitalisering och effektivare produktionsprocesser. Det nya systemet planeras att tas i drift under slutet av 2016.

Projektledare
Richard Hellberg Richard.Hellberg@afconsult.com